Disse såkalte «bypakkene» har til nå vært forbeholdt de fire-fem største byene her i landet. Arnstad varsler nå at i den nye transportplanene vil  det også åpnes for at mellomstore byer kan søke midler gjennom denne ordningen.

Kravet er at det er vedtatt bomringer rundt byene.

- Når det er på plass brukerbetaling, så  går vi nå inn for at for eksempel byene i Møre og Romsdal kan søke om penger gjennom ordningen med bypakker, sier Arnstad.

Gladmelding

Det var Høyres Torgeir Dahl som tok dette opp med Arnstad i spørretimen i Stortinget. Han var svært fornøyd med svaret.

- Dette er meget gledelig. Nå har alle Møre-byene fattet vedtak om å kreve inn bompenger. Det er vanskelige beslutninger og derfor ekstra gledelig at det nå ser ut til at vi belønnes med å kunne søke ekstra midler gjennom bypakkene som tidligere var forbeholdt byer som Oslo, Bergen og Trondheim, sier Dahl.

Peker særlig på Ålesund

De er to typer støtteordninger som her er i bruk. Den ene er direkte investeringsstøtte. Den andre er en belønningsordning som går til byer som klarer å øke andelene personer som reiser kollektivt. Arnstad vil ikke si noe om Møre-byene oppfyller alle kravene til å faktisk få støtte.

- Her må hver enkelt by søke og så vil søknad bli underlagt individuell vurdering. Det nye her er at vi sier at byer på størrelse med byene i Møre og Romsdal vil bli med i ordningen, påpeker Arnstad.

Som særlig peker ut Ålesund som en by som har et befolkningsgrunnlag som gjør at potensialet er stort for å øke andelen som reiser kollektivt.

- Ålesund er en by som har et befolkningsgrunnlag som gjør at en kan komme langt i forhold til å få på plass kollektivløsninger, påpekte Arnstad i Stortinget.

Ålesund kan nå få økt støtte til satsing på kollektivtrafikk gjennom bypakke-ordningen. Foto: Andre Pedersen