Det er Fjord1 som eier den gamle ferja som ligger i Brosundet, like ved Dronning Sonjas Plass. Dugnadsgjengen har fått beskjed om at Fjord1 ønsker å kvitte seg med ferja.

– Vi har fått flere signaler om at Fjord1 ikke vil beholde ferja ettersom den ikke gir dem noen økonomisk fordel. Vi har ikke fått noe skriftlig på at det er bestemt, men budsjettet til ferja er på 150.000-200.000. Vi skjønner jo tegningen, sier Amund Halsebakk som er sjef for driften.

Med seg har han ni andre frivillige for å vedlikeholde veteranbåten som er et freda kulturminne. Sammen med sine medhjelpere prøver Halsebakk å få inn inntekter av blant annet kafédrift og blåturer.

– Det som gjenstår på de 200.000 når inntektene er trukket fra, må Fjord1 dekke. Denne støtten ønsker de å kutte, sier en fortvilet Amund Halsebakk.

Ønsker å danne forening

For at «M/S Bilfergen» skal forbli i Ålesund trenger Halsebakk og dugnadsgjengen hjelp.

– Vi er på utkikk etter folk som kan investere og være med i praktisk sammenheng. Vi trenger noe å drive med selv om det meste er basert på rundt 200 dugnadstimer. For eksempel til maskineriet må det leies inn folk, og det koster penger, forteller Arve Røyseth som er med i gjengen som har lagt sjelen si i den historierike ferja.

Med et driftsfond eller en stiftelseskapital er de sikker på at Ålesund vil ha glede av veteranbåten i lang tid framover.

– Både turister og innbyggere har stor gleda av bilferja. Havnevesenet sier også at den er et pluss for byen, smiler Åse Halsebakke som står for matlagingen i kafeen på ferja.

Snart 100-årsjubileum

«M/S Bilfergen» er landets eldste ferje.

– Den har gått de fleste ruter i Møre og Romsdal, og har plass til fem biler. På tida da den var i rute var det mest passasjerer som skulle fraktes. Fåtallet var jo i besittelse av bil, sier Odd Reidar Eide.

«M/S Bilfergen» er en spesiell båt med en spennende historie, og det vil altså dugnadsgjengen gjerne beholde i Ålesund.

Åse Halsebakk har åpen café på veteranbåten på fineværsdager. Foto: Alexander Worren