Oddrun Grønmyr Rise kjørte om bord i ferja på Hareid - Sulesund, og plasserte seg der hun ble anvist i rimelig avstand til bilen foran.

Så dro hun i håndbrekket, slo av motoren, og satte seg for å jobbe i bilen.

Etter at ferja hadde begynt å gå, kom matrosen bort til bilen for at Oddrun skulle betale.

- Da så jeg opp, og oppdaget at bilen foran meg hadde kjørt litt lenger fram. Matrosen pekte og begynte å skritte opp meterene med luft. Jeg beklaget med en gang, forteller hun.

- Hvem skal betale for lufta?

- Han spurte meg: "hvem skal betale for lufta?". Hadde jeg vært oppmerksom på dette ville jeg selvfølgelig flyttet meg, sier Oddrun.

Ifølge henne kunne hun like gjerne vært i kiosken på ferja da billettøren kom.

Billettøren slo inn 8 meter, og dermed var Oddrun fint nødt til å betale 137 kroner i stedet for 45 kroner, som hun vanligvis pleier.

- Jeg trodde han tulla, men da han mente at han var høflig som slo av én meter, ble jeg litt sjokkert. Han kunne vel bare ha bedt meg om å kjøre litt fram, sier Oddrun, som hevder hun har opplevd flere episoder med dårlig service på ferja.

- Beklager

Regionsjef Inge Andre Utåker i Norled har snakket med matrosen, og fått sjekket opp i regelverket. Utåker bekrefter at billettøren tok betalt for luft.

- Billettøren har nok misforstått regelverket. Det må vi bare beklage, og slik skal det ikke være, sier regionsjefen.

Utåker har ikke hørt om en lignende situasjon, men mener det er dumt at den reisende ikke følger med når bilene foran kjører lenger fram.

- Det er stor trafikk på sambandet, og dette medførte sannsynligvis at én bil ikke kom med, sier Utåker.

- Men ferja hadde jo lagt fra kai?

- Ja, det er på det tidspunktet billettøren gjør en feil. Han skulle ikke tatt større takst enn det billengden tilsa.

Ifølge Utåker kan Oddrun få refundert mellomlegget for luften, dersom hun kontakter Norled. Utåker innrømmer at det er Norled, og ikke passasjerene som har ansvaret for å plassere bilene korrekt når man kjører om bord.

- Dette er et resultat av at vi vil være mest mulig effektive, og hvis vi skulle stable hver eneste bil, ville det gått saktere. Jeg kan ikke uttale meg om hennes opplevelser av servicen om bord generelt, men denne saken kan jeg forstå som urimelig, sier regionsjefen.

Oddrun Grønmyr Rise synes det er fint at Norled beklager.

- Det er positivt at de nå tar til fornuften, sier hun.

Billetten.