- Atplater faller ned i tunneler skal selvsagt ikke skje, men det kan skje, sierseksjonsleder Steinar Vestnes i Statens vegvesen til smp.no.

Natt tilfredag var Statens vegvesen på inspeksjon i Godøytunnelen med egen geolog.

Merket plate med kryss - tok ned ni til

- Vimåtte ta ned ytterligere ni plater på grunn av en relativ farevurdering. Dermeder det fjernet totalt ti plater, inkludert den som falt ned onsdag, sierVestnes.

- TV2melder at platen som falt ned var merket "utrygg", stemmer det?

- Platen var merket med et hvitt kryss. Det betyr at vi følger ekstra nøye med slike plater. Deter slik at vi har to omfattende inspeksjoner i tunneler, én om vinteren og én på sommeren.Da kjører vi gjennom tunnelene med hjullaster og korg. I tillegg sjekker vi ukentlig om det erendringer i tunnelene ved observasjoner fra bil, hevder Vestnes.

Det er Mesta som gjør dette kontrollarbeidet.

Takplaten som falt ned kan ha blitt skadet av biler som har tatt oppi taket.

- Mesta har fulgt instruksene sine for kontroll på en veldig god måte, sier seksjonsleder Vestnes.

- Skal ikke skje

- Om vihar gjort en feilvurdering her eller ikke, vet jeg ikke. Mendet er av og til slik at dette kan skje, uten at det skal skje, leggerseksjonslederen til.

Godøytunnelener en undersjøisk tunnel på fylkesvei 658 i Giske. Tunnelen er 3844 meter lang,går 153 meter under havet, og tunnelen ble åpnet i 1989.

- Det erslik at platekledningen har sin misjon. Den skal virke slik at den holder vannborte fra kjørebanen. Samtidig er det en kjensgjerning at alder og etterslephar en tendens til å akselerere. Når problemene først tar tak, tar det gjerne raskere og mer tak, sier Vestnes.

Seksjonslederen forteller at det er derfor Statens vegvesen merker plater med hvitt kryss vedinspeksjoner.

- Det erogså en viss fare med å ta ned platen. Platen er i seg selv en utryggsfaktor,og per dags dato er det ikke penger til å få opp nye plater, og derfor brukervi de gamle så lenge som mulig. Likevel skal platene selvfølgelig fjernes førdet blir en fare for trafikantene, sier Vestnes til smp.no.

Følg smp.no på Facebook

Avventer rapport

Når tiplater nå er fjernet fra tunnelen, er det større risiko for vann i veibana. Det ersamtidig usikkert når Statens vegvesen vil få opp nye plater.

- Vi hadde med oss geolog i natt. Haner en av våre fremste eksperter på vannsikring i tunneler. Vi har satt i gangnærmere undersøkelser, og må avvente rapporten fra geologen før vi skal vurdere hva vi skalgjøre. Det å erstatte de ti platene er en rimelig enkel sak, men vi må først vurdere det samlede omfanget av problemet, sier Vestnes.