Namsmannen tok torsdag arrest i cruiseskipet Independence of the Seas som ligger til kai i Ålesund.

Bakgrunnen var at rederiet skyldte rundt 600.000 kroner i avgifter til Kystverket, som forfalt i fjor høst, opplyser etaten på sine hjemmesider.

Gjorde opp innen en time

Kapteinen om bord på skipet skal ha kontaktet rederiet Royal Caribbean cruise line da skipet ble tatt i arrest.

I løpet av en time var gjelda betalt.

– Hva tenker du om at pengene kom på timen da skipet ble tatt i pant?

– Det viser at det går an å gjøre ting fort, at man har muligheten til det. Og samtidig at sjøpantregimet fungerer, svarer avdelingsdirektør for sjøsikkerhet i Kystverket, Arve Dimmen, til smp.no.

– Viser det også at rederiet spekulerer i å holde tilbake pengene?

– Det har jeg ingen kommentar til.

Pengene skulle gjøre opp for bruk av los - og tjenestene til trafikksentraler - såkalt sikkerhetsavgift - for seilaser i fjor.

Tøffe linje

Kystverket opplyser at de har hatt problemer med enkelte rederi som er dårlige til å gjøre opp for seg.

Men nå er tålmodigheten brukt opp - og flere rederi kan vente en tøffere linje fra Kystverket i framtida.

– Først og fremst er det mye arbeid. Mange rederi er registrert i utlandet, og vi opplever at det ofte er komplisert å følge opp krav overfor disse. Samtidig har vi opplevd enkelttilfeller der rederi er gått konkurs, og da har det blitt svært vanskelig å få inn pengene, forklarer Dimmen.

I løpet av Dimmens åtte år stasjonert i Ålesund, kan han ikke huske at det tidligere er tatt arrest i cruiseskip her i byen.

Skylder 15-20 millioner kr.

Etter at det er satt inn ekstra ressurser til å gå direkte på rederiene, framfor via skipsagentene deres, har Kystverket drevet inn om lagg halvparten av gjelda de har utstående.

– Totalt har vi et sted mellom 15 og 20 millioner kroner utestående per i dag som er forfalt, og av dette er står cruisenæringa for rundt sju millioner, forteller avdelingsdirektøren.

Ifølge avdelingsdirektøren er det stort sett fakturerings- og regnskapskontoret i Honningsvåg, og juridisk personell i Ålesund som utfører dette arbeidet. De blir da tappet for ressurser, og det går utover kapasiteten de har til å gjøre andre oppgaver.

– Og ettersom lostjenesten er brukerfinansiert, kan det betyr at det blir dyrere tjenester for andre, påpeker Dimmen.

Forslag om ny lov

I forslag til ny loslov, som er til behandling i Stortinget, er det foreslått at agenten skal dele ansvaret for å betale losavgifter med rederiene. Det vil i så fall gjøre det enklere for Kystverket å holde agenten ansvarlig.

Les mer om skipet og anløpet her: Sunnmørspostens cruiseguide (ikke mobiltilpasset)

Independence of the Seas har hjemmehavn i Nassau, har en lengde på hele 339 meter og en bredde på 56 meter.

Direkte: Se Ålesund havn fra vårt webkamera på Fjellstua

Smp.no kommer med mer