– Jeg har egentlig tatt en snarveg for å bli daglig leder. De som kommer inn på Statoils talentprogram bruker mange år før de får en egen stasjon, sier Sunniva Aasen (21) til Sunnmørsposten.

Hun tok over drifta av Statoil Sydsiden i postkrysset i Ålesund sentrum for tre uker siden.

Konkurs

Stasjonen gikk konkurs i starten av mai, men åpna igjen bare noen dager senere.

– Det er Ruben Solheim, forhandleren vår i Florø, som eier stasjonen nå, så det er fortsatt franchisedrift, sier pressetalsmann Knut Hansen i Statoil Fuel & Retail Norge AS.

Sunniva har jobbet to og et halvt år på Statoil på Moa og i Bergen.

– Jeg kom i kontakt med Ruben gjennom jobben i Bergen. Da han hørte at jeg skulle flytte hjem til Ålesund, ringte han og tilbød meg jobben, sier Sunniva.

Ansvar

Som daglig leder har hun blant anna ansvar for at alt papirarbeidet går som det skal, at varer blir kjøpt inn og at fakturaer blir betalt.

– Jeg har bare vært i jobben i to uker, så jeg har ikke fått all opplæringa jeg skal ha ennå. Men det har gått greit til nå.

Sunniva forteller at selv om stasjonen ligger i sentrum, er det drivstoffet som står for det meste av omsetninga.

– Men det er butikkvarene vi tjener penger på. Her inne i sentrum går det også mye nattmat til folk som har vært på byen, og det er jo hyggelig.

Vil ta tak

– Har du fått mange reaksjoner på at du er så ung?

– Hehe, ja, det kom for eksempel en som skulle fikse en kjøledisk for oss. Han spurte etter daglig leder, og jeg sa at det var meg. Det hadde han litt vanskelig for å tro på, sier Sunniva og legger til:

– Jeg har bare jobbet i Statoil i 2,5 år, så det er jo litt spesielt at jeg allerede er daglig leder. Spesielt siden jeg er så ung.

Hun innrømmer at det må tas tak i stasjonen i postkrysset for å gjøre den skikkelig god.

– Helt klart. Et eksempel er airconditionanlegget. Du kjenner hvor varmt det er. Og det er flere andre ting vi må ta tak i. Men vi skal gjøre vårt beste for at stasjonen skal bli best mulig.