Lørdag blir musikkvideoen «Run» lansert under Personskadeforbundet LTNs jubileumskonferanse i Bergen. Deretter skal den spres via forbundet, YouTube, Twitter og Facebook, både i reklamesnutter og fullversjon.
I tillegg skal den ut på Hvilepuls, kanalen som vises på tusenvis av norske legekontorer. Amanda er mer enn glad for å få drahjelp til debutlåten sin.
– Det begynte med at jeg fikk en bekjent av meg, Andreas Holsvik, til å spille inn en låt jeg hadde skrevet. Han spilte den for noen kollegaer i I&M der han jobber, og der ville de gjerne bruke låten i reklamekampanjen sin, forteller Amanda, som synger sin egen låt i musikkvideoen.
Melankolsk
17-åringen fra Tennfjord, som går tredjeklasse på internasjonal linje i Fagerlia, har tatt sangtimer i flere år.
Først hos Audhild Haddal på Vatne, den siste tida hos Solveig Håvik i Ålesund. Hun synger mest klassisk, og litt pop. For et halvt års tid siden begynte hun å skrive poplåter selv.
– «Run» som skal brukes i reklamevideoen er en opp-poppa versjon av min egen litt melankolske akustiske ballade, forteller Amanda, som spiller gitar i musikkvideoen i tillegg til å synge.
– Teksten handler om noe jeg snakket med en venninne om da hun hadde det vanskelig. Om at av og til er det bra å rømme fra følelsene sine, parkere dem og ikke la de negative tankene fortsette å kverne.
Ekte
Daglig leder reklame- og PR-byrået I&M i Ålesund, Per Helge Devold, syntes Amanda sin låt passet bra til reklamekampanjen de skulle lage.
– Det var noe sårt og ekte i stemmen til Amanda som festet meg med det samme, og som vi syntes passet veldig bra til formålet, sier Devold.