Fredag 18. januar i fjor ble Solveig Marit Eliassen innlagt ved Ålesund sjukehus for et mindre inngrep for hemoroideproblemer.

Varslet og varslet

Legen klandrer AMK

Smp.no har nå fått tilgang til denne.

Her skriver legen at hans omsorg til pasienten ikke bryter med kravet om faglig forsvarlighet. Legen mener at han har fulgt helsepersonelloven.

Legevaktlegen mener at informasjon som ble presentert overfor AMK, ikke ble presentert videre til han som besluttende lege.

Her kan du lese lydloggen mellom partene.

- De beslutningene som ble tatt må vurderes i lys av den informasjon som var kjent på tidspunktet for faktiske hendelser, skriver han.

Det at pasienten var kald hevder legen ikke har blitt oppgitt til han som lege.

Legevaktlegen skriver at han ga råd ved samtlige telefonsamtaler, og at Solveig "har fått kontinuerlig mulighet til akutt legevurdering".

- Pasienten har etter min mening valgt å se tiden an, hevder legen.

Pasienten skal også ha fått tilbud om vurdering på kommunelegekontoret.

Kommenterer drosjevalget

- Valget om å bruke drosje i stedet for ambulanse til kommunelegekontoret er basert på at korrekt informasjon ikke ble meddelt lege gjennom AMK, hevder legen.

- Basert på dette kan jeg ikke heller her se at jeg handlet uaktsomt eller at brudd er skjedd mot helsepersonelloven, fortsetter han.

- Denne informasjonen oppgis ikke til legevakt gjennom AMK, og den har heller ikke kommet fram i tidligere telefonkontakt med pasienten, hevder legen.

Her kan du lese lydloggen mellom partene.

Krevde ambulanse

Torsdag 24. januar klokka 07.12 (dagen Solveig døde, journ. anm.) ringte Arntsen AMK, som opererte legevakttelefonen.

Du kan lese ordrett hva som ble sagt her.

AMK og legevaktlegen kom fram til at de ville tilby en drosje. Det hele endte med at Arntsen slo ned setene i bilen sin og kjørte kona selv til legekontoret, hvor det omsider ble slått full alarm.

Det tok nærmere 4 timer fra Arntsen hevdet at situasjonen var akutt til at helsevesenet fikk Solveig til Ålesund sjukehus, hvor hun senere døde. Riktig nok skyldtes deler av tidsbruken også tekniske problemer med luftambulansen.

Slik står saken nå

Saken befinner seg nå hos Statens helsetilsyn som skal vurdere administrative reaksjoner. Politadvokat Cathrin Remøy ved Sunnmøre politidistrikt opplyser at hun i nær framtid vil sende deres sak over til Statsadvokaten for vurdering av påtalespørsmålet.

Helsetilsynet har tidligere slått fast at det ikke er grunnlag for begjæring av offentlig påtale sett fra deres side.

- Kunne vært oppdaget

Sakkyndige eksperter har overfor Norsk Pasientskadeerstatning konkludert med at legehjelpen langt fra var god nok:

– En pasient og pårørende som ringer gjentatte ganger til legevakt og forteller at pasienten ikke kan stå opp av sengen uten å segne om, er klam og har kroppstemperatur på 34,7 grader skal undersøkes. Det er dette vi har legevakt til. Det er svikt at hun ikke ble tilsett av lege 23. januar. Hun skulle ikke fått beskjed om å vente til dagen etter.

Slik konkluderer lege og spesialist i allmennmedisin, Tove Kristin Fløgstad. Hun er en av flere sakkyndige, og har behandlet rundt 1000 saker på oppdrag fra NPE.

«Nei», svarer hun på spørsmål om behandlingen var god nok ved Norddal legesenter.Fløgstad mener diagnosen burde vært stilt tidligere:– Hvis Solveig hadde blitt tilsett av lege 23. januar, ville det blitt gjort tilleggsundersøkelser som hadde gitt mistanke om blodforgiftning. Observasjon med respirasjonsfrekvens og hjertefrekvens sammen med lav kroppstemperatur ville gitt diagnosen, og hun hadde vært innlagt 23. januar (kvelden før hun døde, journ.anm.).

– Fikk feil hjelp

Lege og spesialist i gastroenterologisk kirurgi, Tom Gerner, er heller ikke i tvil i sin vurdering overfor NPE.Han mener Solveig ikke fikk riktig behandling under inngrepet i førsteomgang, og peker i sin vurdering på årsakssammenheng mellom inngrepet og dødsfallet. Gerner kritiserer også telefonkontakten:– Pasienten beskrev sterke rektale smerter samt magesmerter, kvalme og kaldsvette. Dette er så alarmerende symptomer at pasienten klart burde fått råd om å kontakte lege raskt. Oppfølgingen ved telefonkonsultasjon 22. januar har ikke vært i henhold til alminnelige prinsipper og retningslinjer, hevder spesialisten.

Solveig Marit Eliassen Foto: Privat