- Vi satt rett over det skadde dekket. Like før vi letta kom det et smell, og jeg tenkte faktisk på om det kunne være noe med et hjul, sier Raftevold.

- Da dette skjedde hadde flyet så stor fart, at det ville ha vært farlig å stoppe, fikk vi vite litt seinere. Flyet letta derfor som normalt, men det gikk ikke høyt, bare rett over skylaget før det flata ut, forteller hun.

«Skitt, det var ikke etter planen»

Kort tid etter kom det beskjed fra kapteinen om hva som hadde skjedd, forteller Raftevold videre.

- Beskjeden gikk på at det ytre laget på ett av dekkene hadde løsna, men at dekket hadde flere lag.

- Hva tenkte du da?

- Jeg tenkte «skitt, det var ikke helt etter planen». På dette tidspunktet hadde vi ikke fått høre noe om noen nødlanding. Denne beskjeden kom seinere, da vi begynte å fly i ring for å brenne drivstoff, forteller hun.

Roser besetninga

- Blei du redd?

- Nei, jeg vil ikke si dét, selv om det var ubehagelig. Vi fikk veldig god informasjon undervegs, både fra cockpit og kabinpersonell, og dette hjalp mye. Likevel var det en del andre i flyet som blei engstelige. Det var jo full prosedyre, blant anna måtte all håndbagasje under setene bort, og da vi skulle lande måtte vi huke oss sammen. Noen blei også uvel av all sirklinga - jeg tror vi fløy rundt i bortimot tre timer?

- I hvertfall blei noen av de som var engstelig tatt med fram av de ansatte for litt ekstra samtale, i tillegg gikk kabinpersonellet rundt i flyet og snakka med folk.

Stille før jubel

Under selve landinga var det fullstendig stille i flyet, forteller Raftevold.

- Heilt til folk forsto at alt hadde gått fint og kapteinen omtrent samtidig meldte at de hadde foretatt ei vellykka landing. Da brøt jubelen løs. Faktisk er det første gang jeg har klappa etter landing. Der og da var det heilt greit, sier Raftevold - og ler litt.

Hun og samboer Arvid Sølvberg har tre barn til sammen - to som er voksne og i tillegg en gutt på 12 år. Ingen av de tre var med på turen.

Heftig ringing

- Så snart vi kunne skru på mobilene blei det mye summing i flyet. Folk måtte ringe hjem, vi inklusive. Først da forsto vi forresten at dette var noe «heile Norge» hadde fått med seg.

- Visste de hjemme at dere var om bord?

- Ikke han yngste. De to andre hadde sett på tv at et fly ville måtte nødlande, men siden flyet vi reiste med var over en time forsinka fra Oslo, var de usikre på om det var «vårt fly» dette gjaldt, forteller Raftevold. Da smp.no snakket med henne ved 23-tida, søndag var hun og samboeren fortsatt på flyplassen.

Overnatter på Gardermoen

- Det tok ei stund før vi fikk slippe ut av flyet. Nå venter vi på en buss som skal ta oss til et hotell her på Gardermoen der vi skal overnatte.

- Drar dere videre til Kreta i morgen?

- Det kommer an på. Vi skulle egentlig bare på en kort tur - fire dager. Hvis flyet for eksempel først går mandag kveld må vi vurdere om det er noen vits i. Enn så lenge er utgangspunktet at vi skal reise, sier hun.

– Fulgte prosedyre

Alle nødetater var i full beredskap på Oslo lufthavn etter at det ble meldt at et dekk på et fly punkterte da det tok av søndag kveld, men to timer senere landet altså flyet uten problemer.

– Flyet landet som det skulle litt over klokken 21, og hendelsen har blitt håndtert som den skal. Vi har fulgt de prosedyrene vi skal i slike situasjoner, sier medierådgiver Lasse André Vangstein ved Oslo Lufthavn til NTB.

– Det var god kommunikasjon mellom tårnet her på Oslo lufthavn og pilotene, samt tårnet og redningsetatene som var i posisjon da flyet landet, sier han. (©NTB)

Novair-flyet landet uten problemer klokken 21.14. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Alle nødetater var i full beredskap i forkant av landinga. MMS-foto: Erlend Vikene