For første gang er den daglige lesingen av avisenes papir- og nettutgaver like store. Begge plattformene har en dekningsgrad på 61 prosent, ifølge en pressemelding fra Mediebedriftenes Landsforbund (MBL).

De nye lesertallene fra TNS Gallup viser fortsatt nedgang for papir-, stabilitet for nett- og kraftig vekst for mobilutgavene. Veksten på mobil fører til at noen av de store mediehusene fortsatt styrker sin samlede markedsposisjon.

Størst er VG Nett, som nå har 2 millioner lesere daglig på landsbasis. I Sunnmørspostens dekningsområde har imidlertid smp.no gått forbi VG Nett når det gjelder både daglig og ukentlig dekning på nett og mobil. Tall fra Norfakta viser at smp.no har en ukentlig dekning på 76 prosent i august (67 % i mai), mens VG har en ukentlig dekning på 72 prosent (67 % i mai). Også når det gjelder daglig dekning i Ålesund ligger smp.no (59%) foran VG Nett (58 %) i 2.kvartal.

Stabile lesertall

Papiravisene taper lesere raskere enn noen gang. Samlet gikk norske papiraviser tilbake 8,4 prosent i perioden august 2013 til juli 2014, sammenlignet med året før.

For Sunnmørsposten sin del har papirutgaven mistet 2.000 lesere (fra 81.000 daglige lesere i 1. kvartal, til 79.000 lesere i 2. kvartal), har nettutgaven og mobilutgaven av smp.no økt med 5.000 daglige lesere (fra 57.000 til 62.000 lesere).

Den totale lesermassen for papir og digitale kanaler holder seg stabilt på 108.000 daglige lesere for avishuset Sunnmørsposten.

Mens VG Nett er større enn noen gang, har papirutgaven mistet 16,1 prosent av sine lesere, og leses nå av 556.000. Dagbladet faller 11,0 prosent til 290.000 lesere.

Vekst på mobil

Selv om de fleste fortsatt foretrekker nett- og papiraviser, velger stadig flere å lese nyhetene sine på smarttelefonen eller nettbrettet.

De målte mobilutgavene hadde en samlet vekst på 18,7 prosent.