Det mener lederen i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal, Oddbjørn Vatne.

Statens vegvesen skal se på alternative vegsystemer mellom Blindheimsbreivika og Moa. Bakgrunnen er blant annet at Blindheimstunnelen allerede er overbelastet.Oddbjørn Vatne er svært kritisk til om en lang og ny Blindheimstunnel som ender opp i rundkjøringa nord for Moa, er en god løsning.

– Den forskyver bare problemene til rundkjøringa. Målet må være å lede vekk gjennomgangstrafikken. En del av trafikken sørfra gjennom Moa skal til Ålesund sentrum. Borgundfjordtunnelen fra Sula til Gåseid-området ville kunne avlaste Moa-området betydelig, sier Vatne, som understreker at han ikke har trafikktall som dokumenterer dette. Det må også avklares om det er teknisk mulig med en slik tunnel.

– Betyr det at du vil svekke Moa som senter?

– Nei. Moa-området vil ha en sentral rolle dersom Ålesund og de omkringliggende kommunene blir en storkommune. Det vil være unaturlig for regionen å forholde seg til rådhuset der det nå er. Et rådhus med tjenestetilbud for hele regionen må ligge lett tilgjengelig for alle. Da må dagens politikere i Ålesund sørge for at det er nok tomte-areal i Moa-området for storkommunen i framtida.

Lederen for samferdselsutvalget mener også at man bør begynne å tenke på en alternativ trasé til Brusdalsvegen langs drikkevannskilden til Ålesund. Når Møreaksen, som ender opp ved Digernes i Skodje blir realisert, vil det være behov for en videreføring.

– Den trafikken som skal videre sørover langs E39 bør ledes utenom Moa, for eksempel med en tunnel mot Storfjorden og videre mot Magerholm, mener han.Kari Grindvik, som er nestleder i Storfjordsambandet, synes det er en svært god idé.

– Målet er bru over Storfjorden til Sykkylven, men den nye vegtraseen kan gjerne bygges etappevis med tunnel mot Magerholm, sier Grindvik, som håper man snarest kan realisere en tunnel mellom Hole i Sykkylven og Engeset i Stranda, for å unngå Strandafjellet. Da vil trafikken sørover denne vegen øke.