Midt på natten, 25. august, får mannskapet om bord i offshoreskipet, Bourbon Orca, en nødmelding fra den italienske kystvakta. En båt med rundt 500 flyktninger har kantret. Alle fartøy i området blir bedt om å hjelpe til. Etter rundt to og en halv times seilas ser mannskapet et hav av blinkende små lys i mørket foran dem – lyset fra redningsvester.

De kommer nærmere og ser at de har seilt rett på en større gruppe mennesker som var om bord i flyktningbåten. Mobbåten settes på vannet, og søket etter overlevende starter. Etter kort tid finner mannskapet i redningsbåten én mann som er i live. Noen minutter etterpå finner de enda én som lever. Resten av kroppene de finner den natta er døde. Etterpå leser mannskapet at andre fartøy i området har funnet over 360 personer i live.

Se bilder tatt av norske sjøfolk om bergingsaksjonene

Innblikk

Bildene som Sunnmørsposten har fått tillatelse til å bruke i denne reportasjen er tatt av en lokal sjømann om bord i Herøy-båten. De gir et innblikk i historier om desperasjon og lidelse, men også glede over å bli møtt med omsorg og verdighet. Av frykt for sikkerheten deres, vil ikke rederiet at ansatte står fram med navn. Fotografen som har tatt bildene forteller at kontrastene er store og vanskelig å ta innover seg. Slike opplevelser har norske sjøfolk hatt hver uke - og i perioder daglig - denne sommeren og høsten. Sammen med rederiet deler de et ønske om at flyktningstrømmen får større oppmerksomhet.

Rutinejobb

Jobben som Bourbon-båten utfører sør i Middelhavet, er egentlig ren rutine. På oppdrag for et italiensk olje- og gasselskap, skal ankerhåndtereren i hovedsak flytte oljerigger. Men for sjøfolkene om bord er det mer enn opplevelser fra dagligdagse arbeidsoppgaver de gar med seg hjem: bilder av halvnakne lik i sjøen som dukker opp i skinnet fra en lyskaster i natten. Men også jublende menn, kvinner og barn - som håper de har kommet seg et steg nærmere drømmen om et bedre liv.

Flyktningstrøm

Blant offshore-rederiene på Sunnmøre, er det bare Bourbon som har fartøy som opererer i havområdet mellom den libyske kysten og den italienske øya Lampedusa. Det er også flere sjøfolk på Sunnmøre om bord i andre fartøy. På denne strekningen - knappe 300 kilometer i luftlinje - foregår en daglig kamp på liv og død. Å

Reddet: Først legger offshoreskipet seg for å gi le, deretter settes redningsbåten ut for å hjelpe den italienske kystvakta med å ta om bord alle om bord. En eldre kvinne med hjerte-?problemer, sju gravide og rundt 50 barn var om bord i trebåten.

vurdere nødmeldinger om pågående beregninger, eller oppdateringer om tidligere aksjoner blir en del av arbeidsrutinene om bord.

Mannskapet på Bourbon Orca har vært involvert i desidert flest redningsaksjoner av de norske skipene i området. I løpet fem uker har de berget minst 1.300 mennesker i ti ulike redningsaksjoner. Tallet stiger for hver uke – og senest i forrige uke ble 229 syriske flyktninger tatt om bord. Flyktninger herfra sammen med mennesker på flukt fra Gazastripen, er én av hovedgrunnene til at antallet mennesker på flukt i verden er det høyeste siden 2. verdenskrig. Ferden over Middelhavet er den dødeligste av alle reiseruter for flyktninger i dag.

Arbeidsoppgaver

Besetningen om bord i ankerhåndtereren teller 16 personer. De kommer fra alle landsdeler, men hovedvekten er fra Vestlandet. Mannskapene forsøker helst å konsentrere seg om de konkrete arbeidsoppgavene om bord. Skyve vekk de sterkeste inntrykkene og utføre jobben. Passe på hygienen for seg selv og kolleger. Sørge for at redningsoppdragene utføres på en trygg måte.

På Malta har rederiet møtt de ansatte for debrifing og samtaler om det de har opplevd. To prester fra sjømannskirken med lang erfaring etter kriser og ulykker har også bistått. Etter at sjøfolkene kommer hjem, får de telefoner fra de samme prestene fra sjømannskirka. De blir spurt om det er episoder de har tenkt ekstra mye på. Noen blir liggende våkne og tenke. For enkelte blir inntrykkene for sterke – og de har bedt om å få slippe å reise tilbake. Andre sjøfolk kontakter ledelsen og sier de er beredt til å gå om bord. De ønsker å bidra.

Motorhavari

Halvannen dag etter forrige bergingsaksjon, kommer en ny nødmelding til det norske skipet. En båt ikke langt fra oljefeltet har fått motorhavari og en kvinne om bord skal ha hjerteproblemer. Om bord er også sju gravide kvinner og rundt 50 barn. Bourbon Orca går til stedet og legger seg slik at flyktningbåten blir liggende i le. På den måten ruller den ikke så voldsomt. Flyktningene får vann og får beskjed om at den italienske kystvakta er på vei. Til sammen 214 mennesker er om bord. Alle overlever.

Flyktningleirer

Diskusjonen mannskapet imellom går mest på de korte perspektivene. Hvordan er det mulig å hjelpe flyktningene best mulig? Norske sjøfolk er ikke uvant med å hjelpe mennesker i havsnød, men det spesielle nå er det voldsomme omfanget. De største bergingsoppdragene innebærer at mannskapet må opprette små flyktningleirer om bord. Derfor er de utstyrt med tepper, presenninger og proviant. På dekk blir det etablert toaletter, det legges ut ferskvann i slanger slik at

Dagligdags: Norske sjøfolk har i løpet av sommeren plukket opp båtflyktninger i Middelhavet hver eneste uke – noen ganger daglig.

flyktningene kan vaske seg. Mange er fulle av sand etter å ha flyktet i ukesvis gjennom ørkenområder. Barna får tettest oppfølging, og mat som youghurt og bananer. Må de bli om bord i lengre perioder før den italienske kystvakta eller marinen kan overta, får de kokt ris.

Krav

Av og til snakker mannskapet om de større linjene i tragedien som utspiller seg på havet rundt dem. Men sammenhengene er komplekse og meningene delte. Norsk Rederiforbund og Flyktninghjelpen har stilt fem krav til norske myndigheter (se undersak, journ. anm.). Kravene støttes av både sjøfolk og ledelsen i Bourbon-rederiet. Mannskapet mener det burde bli stilt fartøy til disposisjon som kunne tatt seg av flyktningstrømmen, istedenfor at de - som i utgangspunktet verken er trent, eller utstyrt til jobben må hanskes med utfordringene. I mellomtiden har skipene fått utstyr for lette søk, som ekstra søkelys og nattkikkerter.

Buisness

Tidligere i år ble det anslått at rundt 750.000 mennesker befant seg langs kysten av Nord-Afrika mens de venter på en mulighet til å kunne ta seg over til Europa. Situasjonen gir gode tider for menneskesmuglere som organiserer transporten. Og det er store penger å tjene. Hver flyktning betaler gjerne fra 1.000 til 3.000 dollar for overfarten. Det innebærer at én båt med 500 flyktninger kan gi inntekter på alt fra tre til ni millioner kroner.

Særlig i Libya har bandene fritt spillerom og flyktningene tas ofte om bord i store skip rett ved land. Deretter må de over i mindre og skrøpeligere båter som setter kursen for Italia med enkle hjelpemidler og dårlig framdrift. Men målet er gjerne bare å få flyktningene ut til skipsleia eller oljefeltene, hvor handelsfartøy eller italienske myndigheter må ta seg av dem. Ved ett tilfelle opplever Bourbon-mannskapet at en fiskebåt sirkler rundt båten hvor de nettopp har plukket opp flyktninger. Når båten er tom og kysten er klar, tar fiskebåten flyktningbåten på slep og setter kursen inn mot land igjen. De norske sjøfolkene kan ikke gjøre annet å bivåne det hele.

«Italia»

Stadige redningsoppdrag og møter med traumatiserte mennesker tærer på de norske sjøfolkene, men møtene på havet også gode opplevelser. Under en aksjon nærmer Bourbon-mannskapet seg en fiskebåt fylt til randen av mennesker. En mann som sitter tom i blikket på ripa, hopper plutselig på sjøen. Deretter en til. Av frykt for at flere skulle hoppe, holder mannskapet i redningsbåten seg på avstand. Ved å bruke vann som pressmiddel, gjør de det klart at flyktningene om bord må forholde seg rolig og hjelpe til med å få mennene om bord i båten igjen. Om de skulle bli nødt til å hanskes med 200 mennesker i vannet, vil det raskt utvikle seg til en livsfarlig situasjon. En yngre kar skjønner tegninga og hopper over bord for å berge de andre tilbake i båten. De norske sjøfolkene kjører flere ganger for å levere drikkevann fra offshorefartøyet og forteller flyktningene at den italienske marinen er på veg for å hente dem.

Etter hvert tror de på hva sjøfolkene bak munnbindene forteller. Stemningen stiger. Mannfolkene roper «Italia» og viser v-tegn med fingrene. Opplevelsen gjør at mannskapet om bord på Bourbon-båten sover litt bedre om natta.

Se bilder tatt av norske sjøfolk om bergingsaksjonene Kilder: Mannskap på Bourbon Orca, Bourbon Offshore Norway, Norsk Rederiforbund, FN, IOM

Bourbon-skipet er det eneste fartøyet fra av offshore-rederiene på Sunnmøre som for tiden har oppdrag i de mest utsatte farvannene utenfor Libya. Foto: Norsk Sjømann
Den tyngste av redningsaksjonene mannskapsskiftet fra Bourbon Orca deltok på. Nordmennene seilte rett inn i en stor gruppe mennesker, men fant bare to personer i live. Foto: Norsk Sjømann
To båtflyktninger hopper over bord når de møter mannskapet på det norske offshoreskipet første gang. Av frykt for at flere skal hoppe, venter de norske sjøfolkene med å ta å ta dem om bord. Foto: Norsk Sjømann
I utgangspunktet har ikke offshoreskipet utstyr til å takle det store antallet skipsbrudne. Flyktningene som kommer om bord får solskygge, rent vann og toaletter på dekk. Foto: Norsk Sjømann
Den siste av foreløpig ti aksjoner som dette skiftet var med på. De 275 flyktningene får kokt ris til kvelds, men må bli over natten på dekk. Sjøfolkene forteller om voldsomme kontraster mellom komforten de selv har i lugarene sine, og forholdene flyktningene må forhold seg til. Foto: Norsk Sjømann
«Italia», roper mannfolkene om bord og jubler når de etter hvert innser – og stoler på – at det norske skipet vil overlevere dem til italienske myndigheter. ?Foto: Norsk Sjømann
Familievis blir flyktningene registrert med kjønn og alder av lege og får et armbånd med med identifikasjonsnummer vel i havn i Sicilia. Foto: Norsk Sjømann
FN har bedt EU om å revurdere strategien med stengte grenser og mener de europeiske landene står ovenfor en «umulige oppgave» med å stenge flyktningstrømmene ute. Foto: Norsk Sjømann