Uttalelsen kommer fra konserndirektør Gunvor Ulstein og  kommer som et svar til utspillet fra strategidirektør i Statens vegvesen Region Midt, Kjetil Strand, som anslår at det vil ta 12-15 år før bygging av Hafast kan starte. Uttalelsen faller i forbindelse med at landbruksminister Sylvi Listhaug (frp) tirsdag formiddag presenterte neste års statsbudsjett i lokalene til Brødrende Sperre på Ellingsøy. Her var blant andre Gunvor Ulstein.

Dere begynner å levere

- All-in-all: Bra levert første budsjett! sier Ulstein. Hun skulle gjerne sett at formueskatten ble enda lavere enn bevegelsen fra 1,0 til 0,75 prosent. Men hun gir regjeringen ros for retningen på budsjettet.

-  Dere begynner å levere!  At dere nå følger opp med planleggingsmidler for alle tre fjordkryssingene for E39 i Møre og Romsdal var nesten mer enn forventet. Jeg kunne ikke gjort det bedre sjøl. Jeg har  har mange forventninger til vegen videre, signaiserer hun.

- Løsningene ligger der

- Rørtunnel har vært forsket utrolig lenge på og løsningene ligger der.  Så er det å ta steget ut og teste det på det første fjordkryssingsprosjektet. Jeg har sagt at jeg er villig til å være den første som går igjennom rørtunnel her oppe.

Når jeg hører professorer snakke om dette systemet så er jeg overbevist om at de er kommet langt nok. Jeg tror vi må ta  vekk myten om at Hafast er så langt ute i tid på grunn av teknologisk utfordrende løsninger. Teknologien ligger der. Men det vi skal finne nå, er den optimale teknologiske løsninga.

Raskere planlegging

Ulstein ser fortsatt for seg første spadetak innen 2020 og et samband i løpet av små ti år på den strekninga.

- Jeg tror Møreaksen kommer i omtrent samme tidsrommet og da får vi bygd opp Møre og Romsdal til å kunne bli en kjempestor bo- og arbeidsmarkedsregion. Det vil gi ytterligere verdiskaping og jeg tror jeg har hele næringslivet med meg når jeg sier at vi gleder oss til fortsettelsen nå. Vi skal være med å ta vår del av det!  sier Ulstein.

Nå er hun spent på hva som ligger i potten, og opptatt av at en skal få til en god dialog med NHO, næringslivet, Statens vegvesen.

- Det må komme klare prioriteringer slik  pengene blir brukt på mest effektive måten. Det må de ta inn over seg og vi ta inn over oss og så blir det bra.

Så er ett av mine  spørsmål: Når blir Hareid-Sulesund en riksvegsamband? Jeg vil oppfordre alle fylkeskommunen bruke noen av de frie midlene på Hareied-Sulesund også, sier Ulstein.

Starter planlegginga

- Det er litt for tidlig å si når Hafast og Møreaksen kan realiseres. Vi starter ihvertfall planlegginga og da vil den  avdekke hvilke kostnader og hvordan det skal løses. Da vil det være enklere å komme tilbake til når det er realistisk å få det på plass, sier Listhaug til Sunnmørposten.

- Rent planleggingsmessig er det en del prosedyrer på hvordan dette skal skje. Men jeg er veldig enig med Gunvor Ulstein i at det går an å dra ned planleggingstida.

Vi har nå et samferdselsdepartement som ønsker å gjøre ting raskere, så jeg har god tro på at ting går fort.  Og teknologien begynner å bli veldig bra. Både når det gjelder det som skal være på Hafast -  og Møreaksen er en enkel og grei konstruksjon.

Kryssingen over Halsafjorden er akkurat det samme som Hafast.  Jeg har god tro på at alle de tre fjordkryssingsprosjekta må vi kunne få til i rimelig tid og raskere enn en del konservative i vegvesenet kanskje mener, sier fylkestingspolitiker Frank Sve (Frp).