Tråleren, som har et miljøvennlig hybrid framdriftsystem, skal leveres 1. juli i 2016 og koster over 300 millioner kroner. Det spanske verftet Armon skal bygge fabrikktråleren, men store deler av utstyret er fra Norge og Sunnmøre.

Forventninger

- Vi har store forventninger til driften av denne båten, sier Atle Vartdal og Per Magne Eggesbø, som represenrterer eierne av båten.

Med et helt nytt disign fra Rolls-Royce, skal nye Ramoen AS kunne spare betydelig med drivstoff i forhold til den tidligere utgaven av båten.  Den vil en kombinasjon ad direktedrevet og dieselelektrisk framdrift

Moderne fabrikk

Foruten de tekniske nyvinningene i selve skipet, vil nye Ramoen ha en topp moderne filetfabrikk. Alle deler av fisken skal tas vare på i form av fiskemel og olje.

- En helt ny fabrikk skal i større grad produsere ferdige filetprodukter på havet, innefrosset i løpet av få timer, sier eierne.

Gamlebåten solgt

Dagens 17 år gamle Ramoen er allerede solgt, men skal overleveres til et Sør-Afrikansk rederi til sommeren. Ramoen eies 35 prosent av Atle og Knut Vartdals familieselskaper og 65 prosent av Eros AS i Herøy. Disse selskapene har hatt et tett samarbeid i flere år.

Nye Ramoen vil ha fast base på Vartdal.