Ivrige gutter og jenter er klare til å vise resultatet av høstens kunstprosjekt.

– Tredimensjonal dorullampe, spirallampe eller dorullkunst.

Hva det heter det de har laget er ikke kunstnerne fra Skogheim barnehage sikre på. Men de tror dorullene de har pyntet med papir, glitter og paljetter og tredd på en spiral kommer til å lyse fint opp i utstillingslokalet ved Baronen Hotell i Spjelkavik.

Magisk

– Det blir magisk når spiralen henger fra taket sammen med en diskokule, sier kunstpedagog Mariann Lid som har laget verket sammen med ivrige gutter og jenter.

Rundt dem i Baronen Hotell i Spjelkavik er barn og ansatte ved byens tre Kulur-barnehager i full gang med å plassere kunstverk.

– Se, vi har laget kikkerter av doruller.

De er pyntet med stjerner og bilder av katter og blomster. Matilde, Hanna, Noa og Eirik setter kikkertene foran øynene og ser seg rundt. Der på vegger og bord er T-skjorter med plantefarger, lykter av syltetøyglass, fargerike kollasjer med motiv av regnbuer, jordkloder, stein og sopp.

Runde former

Og naturbilder som 5-åringene i utegruppa ved barnehagen i Olsvika har laget av kongler, steiner, pinner og skjell. «Ring etter ring» er kunstprosjektets tema. Det gjør at mange av kunstverkene er inspirert av runde former.

I alt har 106 barn deltatt i «Ring etter Ring»-prosjektet.

Bruke fantasi

– Kunst i barnehagen er viktig. Det gir barna innblikk i ulike teknikker, lærer dem å bruke fantasien og å skape ting. Det er noe de tar med seg videre i livet, mener pilotansvarlig Trine Mella Aalhus som har jobbet med redesign sammen med en gruppe 4-åringer.

– Vi ser på dette kunstprosjektet som kompetanseheving av våre ansatte, sier faglig leder ved Kulur, Charlotte Blakstad.

– Det fine er at kunnskapen kursene kunstfagskolen har gitt blir værende i barnehagene til nytte for flere barn og ansatte, sier hun.

Tidligere kunstskoleelev, Aldis Gunnarsdottir, vært leder for kunstprosjektet.

– Samarbeidet har fungert godt. Det sier rektor ved Kunstfagskolen om «Ring etter ring»-prosjektet.

Stiller krav

– Myndigheten stiller krav om at kunstfagskolen skal dokumentere vår samfunnsnytte i form av verdiskapning. Dette pilotprosjektet er et godt bevis på at våre lærere og studenter har kompetanse til å gjennomføre slike kunstprosjekt, mener rektor Ragnar Johansen.