- Vi er ikke fornøyd med at dette beløpet er blitt halvert, men vi vil gi honnør til KrF og Venstre som i forhandlingene har maktet å få halvparten tilbake igjen, sier leder i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Geir Vik.

Det er Innovasjon Norge er ansvarlig for markedsføringen av Norge i utlandet.

- Hele reiselivet i Sør-Norge har stått sammen og jobbet systematisk opp mot partiene stortingsgrupper for å stoppe dette kuttet, sier Vik.

Det har de delvis lyktes med. Men det til tross, pengene til markedsføring av Norge i utlandet er blitt kuttet med 35 millioner kroner total etter at Høyre-Frp-regjeringen tok over. 15 millioner kroner på årets budsjett og 20  millioner kroner for neste år.

- Lokalt føler vi at vi har god støtte fra folk fra regjeringspartiene, men reiselivsnæringen står tydelig ikke så høyt på lista til regjeringspartiene sentralt, sier Vik.

Arkivfoto