Det er fartøyene Far Statesman, Far Sigma og Far Sagaris som vil bli tatt ut av service .

– Det er riktig at vi har sendt ut varsel om permitteringer til de ansatte, og utover i januar vil det bli klargjort hvilket tidspunkt skipene går ut i opplag, sier konsernsjef Karl-Johan Bakken i Farstad Shipping.

Flere rederi har varslet permitteringer

Oljeprisen er siden i sommer mer enn halvert, og lå tirsdag på i overkant av 57 dollar fatet. Større kostnadsfokus og lavere investeringsnivå i oljesektoren bidrar til overkapasitet av ankerhåndterings- og forsyningsskip og dermed tøffere tider for offshorerederiene.

Det er flere offshore-rederi som har kommet med permitteringsvarsler nå i desember. Ifølge Bakken er ratene i spotmarkedet nå ekstremt lave.

– Ratene ligger godt under driftskostnadene. I tillegg er det for mange skip i forhold til etterspørselen. Når nå flere rederi tar skip ut av service, og ser det samme som oss, vil det kunne virke positivt inn på markedsbalansen. I tillegg vil det å ta skip ut av markedet være et ledd i redusere kostnader, sier Bakken.

Han kan ikke si hvor lenge det vanskelige markedet vil vare.

– Men alle håper at det ikke blir langvarig, sier Bakken.

Flere som har varslet

Tidligere i desember varslet Island Offshore at de ville permittere ansatte. Før jul varslet Solstad Offshore at de ville legge tre AHTS-skip i opplag og gå til permitteringer.

– Med den utviklingen som har vært, med rigger som går i opplag og en relativt stor spoteksponering hos oss, ble dette konklusjonen, sa Trond Nilsen, befraktningsleder hos Solstad til Maritime.no.

Utsatte levering

I desember avtalte Rem Offshore og Vard at leveringen av ett nytt OCV-skip skulle utsettes fra første kvartal 2016 til første kvartal 2017 på grunn av de rådende markedsforhold. Åge Remøy i Rem Offshore uttalte til nett.no mandag at han trodde at man må belage seg på at de dårlige tidene vil vare ei god stund, og at utfordringene man nå ser ikke blir løst over natta.

Mange ledige

Ifølge nett.no og Westshore Shipbrokers var det i tirsdag nærmere 30 ankerhåndteringsskip uten arbeid i Norge og Storbritannia. Når det gjelder PSV-skip, var det i overkant av tjue skip i Norge og Storbritannia som var uten arbeid i går. I tillegg er det svært mange av offshoreskipene som er i ferd med å avslutte sine oppdrag.