Innovasjon Norge og Fjord Norge har sammen med reiselivsnæringa i Sognefjorden produsert en ny sykkelfilm fra Rallarvegen. Nå håper de den nye filmen skal friste internasjonale opplevelsesturister til å prøve Norges mest berømte grusvei. I fjor syklet rundt 20.000 turister den spektakulære turen, og Innovasjon Norge og Fjord Norge mener potensialet er mye større.

I den halvanna minutt lange filmen, som du kan se i vinduet øverst i saken, sykler et par den berømte turen, hilser på geiter og spiser gardsmat.

- Vi vet at turister kommer til Norge for å se og ikke minst oppleve norsk natur. Rallarvegen gir en unik mulighet til å oppleve elementene på nært hold og tilbyr både høyfjell-landskap, ville fossestryk og fjordlandskap. Vi ønsker å gjøre flere, spesielt utenlandske turister oppmerksomme på denne unike muligheten, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

Produsentene bak «Supervention»

Filmen som nå viser de unike sykkelmulighetene til et internasjonalt publikum, er produsert av det norske selskapet Field Productions, som blant annet står bak publikumssuksessen «Supervention».

Rallarvegen er en av Norges mest populære sykkelturer, og hvert år sykler rundt 20.000 turen. Så langt er det hovedsakelig nordmenn som har tatt den naturskjønne utfordringen. Enkelte velger å starte fra Finse, mens andre sykler hele den 82 km lange Rallarvegen fra Haugastøl til Flåm ved Sognefjorden.

Stor interesse for naturbasert reiseliv

Tall fra blant annet Adventure Travel Trade Association (ATTA), viser at naturbasert reiseliv er det segmentet som vil ha den sterkeste veksten innen globalt reiseliv de neste 10 årene. FjordNorge har de siste årene opplevd en kraftig økning i interessen for denne type aktiviteter.

– Vandreturer til både Preikestolen, Trolltunga, Skåla i Stryn og Romsdalseggen har opplevd en eksplosiv økning de siste årene. I fjor besøkte om lag en halv million disse populære turmålene. Vi ønsker å fortsette å tilrettelegge og videreutvikle gode pakketilbud for det naturbaserte reiselivet i Fjord Norge-regionen, sier Kristian B. Jørgensen, adm. dir. i Fjord Norge AS.

I Norge har interessen både for stisykling, tur -og mer konkurranse orientert landeveissykling økt betydelig siste årene. Flere og flere nordmenn investerer både mye tid og penger på sykkelaktiviteter. Samtidig som store internasjonale sykkelritt som «Arctic Race» og «Tour des Fjords» stadig kan melde økende seertall.

Økt interesse fra utlandet

Norsk reiseliv opplever også en økt etterspørsel etter sykkelprodukter. Både turoperatører og individuelle reisende har fått øynene opp for mulighetene i Norge.

Nylig produserte den tyske sykkelprodusenten «CUBE» alt sitt foto og filmmateriale til deres årlige katalog i Romsdal, Trollstigen og langs Atlanterhavsveien på Nordmøre. Internasjonale sykkelmedier har også fått øynene opp for Norge og har synliggjort mulighetene i Norge gjennom flere flotte reportasjer.

- Til tross for de naturgitte forutsetningene, har Norge inntil de siste årene hatt en beskjeden posisjon i dette store og voksende markedet. Dette har både reiselivsnæringen og aktører nå tatt tak i, og jobber nå med å utvikle flere kommersielle produkter både innen stisykling og landeveissykling. For å tilfredsstille ett betalingsvillig men også kravstort publikum, må tilbudene være oversiktlige og godt tilrettelagt samtidig som de gir kvalitet for pengene, sier Tuftin.

Lokal verdiskaping

Vi ser nå at det skjer en spennende utvikling i flere av Fjord Norges destinasjoner, opplyser Asgeir Blindheim prosjektleder Adventure Travel i Fjord Norge. I tillegg til guidede turer og godt merkede sykkelruter er det er under utvikling flere ikoniske rundturer i Hordaland, på Nordmøre og i Romsdal- og Geiranger-regionen.

- Fjord Norges overordnede strategi vil i 2015 være å løfte frem sykkelprodukter som tilbyr kommersielle tilbud som gir arbeidsplasser og verdiskapning lokalt. Vi må ta inn over oss at ikke alle områder kan ta en posisjon på kort sikt, men løfte frem de ikoniske destinasjonene med godt tilrettelagte tilbud, avslutter Jørgensen i Fjord Norge AS.