VG, Berlingske og SVT Pejl ble hedret med hver sin pris under lørdagens NODA Awards.

I kategorien «Applications» stakk SVT Peijl av med seieren, med saken «VALU».

– De lykkes der mange har mislyktes: den leverer superraske, krystallklare visualiserte valgresultat, sa juryen i sin uttalelse om VALU.

Juryen mener de har presentert stoffet på en pen og enkel måte, på ulike enheter.

– Sofistikert og samtidig lett forståelig grafikk, som ga brukerne gode verktøy for å undersøke det svenske valget, lød deler av begrunnelsen.

Her kan du se VALU.

Overvåkning

I kategorien «Facts» vant danske Berglingske med «#sporet».

– Nyskapende og godt utført idé som illustrerer hvor mye metadata avslører om livene våre. Et kompleks, men svært viktig tema, som aldri er blitt fortalt så engasjerende og interessant som dette, sa juryen om vinnerprosjektet.

– De skaper engasjement rundt et viktig tema, både for sivile, politikere og pressen.

Her kan du se #sporet.

Dramatisk om døden

VG gikk til topps med «Dødsdykket» i kategorien «Storytelling».

Banebrytende mulimedial historiefortelling på et meget høyt internasjonalt, omtaler juryen prosjektet som.

– Måten de skifter mellom det tradisjonelle formatet og den nye longread-modellen er overbevisende. Dette er en veldig dramatisk historie, fortalt i video, stillbilder, tekst og animasjon. Det er modig å forlate alle sjangerregler for å fortelle en historie på sine egne premisser, sier juryen.

Her kan du se Dødsdykket.

– Uhyre jevnt

De skulle hedre bruken av data i innovativ journalistikk og kreativ visualisering, samt bevise avanserte teknologiferdigheter. Det fikk de fleste NODA Awards-bidragene til, skal vi tro leder av juryen, Trond I. Hovland.

– Det var en uhyre jevn kamp, hvor flere kunne vunnet. Vi hadde én klar vinner, mens de to andre avgjørelsene var veldig vanskelig, sier Hovland.

Jurylederen viser til utviklingen som har skjedd på dette feltet de siste to årene.

– Mange redaksjoner har gjort fantastisk bra arbeid, sier han.

I følge Hovland er det to forskjellige retninger som har dominert. Det ene er smarte, kjappe løsninger knyttet opp mot daglig nyhetsstoff, som for eksempel i forhold til valgdager, partilederdebatter o.l., og den andre er de store featureprosjektene.

Hovedvekten av bidragene var fra Norge, Sverige og Finland.

Her kan du lese mer om alle NODA Awards-finalistene.