Få eller ingen avganger blir berørt av at 70 Norwegian-piloter gikk ut i streik fra lørdag morgen, ifølge Norwegian.

Ifølge en tipser måtte derimot over 100 passasjerer fra Vigra snu da Norwegian kansellerte sin 07-avgang fra Ålesund til Oslo.

- Hele mannskapet var på plass. 15 jenter fra FK Fortuna på veg til helgeturnering i Oslo måtte skuffet dra hjem fra flyplassen, skrev Smp-tipseren blant annet.

Måtte droppe turnering

Smp.no får opplyst fra Avinor på Vigra at flyet DY401, som ble innstilt klokka 07.00, fortsatt står på flyplassen.

- Vi var selv om bord på flyet og fikk beskjed om at det var mangel på kaptein som var årsaken til kanselleringen, sier Tore Helgesen, sportslig leder i Fortuna.

Helgesen kjenner ikke til om dette har sammenheng med streiken, men jentelaget fra Ålesund må uansett stå over en eliteturnering i fotball i Oslo.

- Det er bare slik det er av og til, sier Helgesen.

Full forvirring: Sjukdom eller streik?

Ifølge Norwegians kommunikasjonsavdeling er sjukdom årsaken til den kansellerte avgangen.

Først sendte Norwegian ut følgende melding:

"Norwegian regrets to inform that DY401 Ålesund-Oslo 28th of February is delayed due to operational reasons caused by the industrial action".

Altså at flyet er forsinket på grunn av streiken.

- Flyet ble først forsinket på grunn av sjukdom. Det var en styrmann som ble sjuk, så forsøkte man å finne en ny styrmann, men når man ikke klarte det innen rimelig tid, ble flyet kansellert, hevder informasjonssjef Charlotte Holmberg Jacobsson overfor Smp.no.

Hun mener det var en feil av Norwegian å sende ut SMS-meldingen, som du kan lese her.

- Kan du garantere at flyet ble kansellert på grunn av sjukdom?

- Ja. Det har ingenting med streiken å gjøre, sier Holmberg Jacobsson.

Etter det smp.no kjenner til var det 103 passasjerer om bord. Alle blir overført til neste fly søndag morgen. De som ikke bor i Ålesund får hotell.

- Vår ambisjon er å operere alle flyvninger som normalt i så stor utstrekning som mulig. Det kan vi gjøre på grunn av et begrenset antall piloter tatt ut i streik, sier informasjonssjefen til smp.no.

Trappes opp

Ifølge NTB trappes Norwegian-streiken kraftig opp onsdag. Da går 650 flygere fra spakene. Kjos mener likevel han skal klare å holde de fleste flyene i lufta. Det får YS-forbundet Parat til å se rødt.

– Streikebrudd

– Innleie av eksterne piloter er organisert streikebryteri, sier Halvor Vatnar, som er leder i Norwegian Pilot Union.

– Konsernet benytter seg av mange leverandører, og vi står fritt til å velge blant dem. Norwegian Air Norway (NAN) – hvor de streikende pilotene er ansatt – står for 20 prosent av den totale flåten i Norwegian, og det skal vi fint greie å ta hånd om, sier Kjos til NTB.

Pilotene hevder på sin side at deres reelle arbeidsgiver er Norwegian Air Shuttle, altså moderselskapet. Omfattende sympatiaksjoner er allerede varslet.

Passasjerene først

Norwegian-sjefen avviser dermed kritikken fra pilotene om streikebrudd. Også ved en opptrapping onsdag – dersom det fortsatt er streik – vil Norwegianerstatte så mange som mulig av de streikende pilotene.

– Vi lever av passasjerene. Det er vårt hovedfokus. Vi skal gjøre det vi kan for å ta vare på dem, sier Kjos til NTB.

At streiken knapt får konsekvenser gjennom helgen, forklarer han med at halvparten av pilotene uansett skulle ha fri. Mange av de andre blir erstattet med såkalt administrative piloter, det vil si Norwegian-ledere som også er piloter.

Kaster prinsipper

Under meklingen fredag kveld satt Parat med en voksende opplevelse av atNorwegian egentlig ikke ønsket noen tariffavtale i det hele tatt.

– En tariffavtale var egentlig ikke innen rekkevidde under meklingen. Tariffavtalen er en gjensidig tillitsavtale mellom arbeidsgiver og arbeidstakerne, men vår opplevelse er at arbeidsgiver vil ha full styringsrett. Dette er en kamp om prinsipper som vi har tatt for gitt i Norge de siste 100 årene, sa Vatnar på Parats pressekonferanse lørdag morgen.

Krav i innspurten

Kjos har en annen fremstilling av hva som skjedde under meklingen.

– Vi har holdt på i over tre måneder, og mente det skulle være mulig å komme i mål med det økonomiske. Men mot slutten ble det kastet inn krav om kommersielle rettigheter. Det kan aldri noe selskap akseptere, sier han.

Kun ett budskap kunne Norwegian og pilotene samles om lørdag: Begge parter beklager at det er blitt streik.

– Vi er nødt til å bruke dette verktøyet for å få Norwegian tilbake til forhandlingsbordet, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud.

Feil retning

Administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, sier til NTB at det er umulig for dem å gå med på Parats krav.

– Pilotene ønsker å eksportere de norske lønns- og arbeidsvilkårene ut i verden, og det vil ikke styrke selskapets konkurransekraft. Selskapet tapte 1,6 milliarder kroner i fjor, så det er å gå i helt feil retning, sier han.

Lothe sier Norwegian-pilotenes arbeidsvilkår er av de aller beste i bransjen, og sier det som må diskuteres, er tariffavtalen som ligger på bordet.