«Bør Hafast bygges?» var tittelen på Gryttens foredrag på konferansen «Treffpunkt Hafast» i Ålesund. Og svaret kom med det samme:

– Hafast bør bygges, og helst så fort som mulig, sa Grytten: – Prosjektet er også samfunnsøkonomisk nyttig, så venter vi på?

Et par av svarene er finansiering og politiske prioriteringer.

Gjør som flere enn 21.000 andre - lik smp.no på Facebook

På en ferjefri E39 vil kryssing av Storfjorden være omtrent like lønnsom som de store fjordkryssingsprosjektene Rogfast og Hordfast lenger sør på Vestlandet.

De store linjene

– Hafast er en veldig liten bit av det store vegprosjektet som skal gi ferjefri forbindelse mellom Kristiansand og Trondheim, og rikspolitikerne ser de store sammenhengene. De er opptatt av at det skal gå raskest mulig å komme seg fra Kristiansand til Trondheim og ikke fordelene med å krysse fjorden mellom Hareid og Sula, sa Grytten.

Les også: Hafast kan være tjent inn på mindre enn tre år

I Stavanger- og Bergensregionen tenker de stort, og markedsfører sine samferdselsprosjekter som viktige for regioner med mange innbyggere.

– Når jeg har lest Sunnmørsposten den siste tida, framstår det som om tanken om en stor og sterk region ikke er like framtredende her, sa Grytten, og refererte til ordførere med rundt tusen innbyggere som helst vil være for seg sjøl.

– Slange eller linjal

Denne holdningen er også litt for framtredende når det skal velges traseer for store samferdselsprosjekter. Som ferjefri E39.

– Valget står mellom å velge slange eller linjal, og de fleste mener at det skal være slange der de selv bor og linjal på resten av strekningen, sa Grytten. Og i den forbindelse konkluderte han rett og slett med at man må «glemme Stryn» som han sa.

Det skapte naturligvis en viss debatt der både fylkesordfører Jon Aasen og stryneordfører Sven Flo argumenterer for indre linje. Noe som fikk Grytten til å replisere at der fikk han illustrert poenget sitt.

Han understreket også at det som kan være den mest lønnsomme traseen lokalt, ikke nødvendigvis er den mest lønnsomme for regionen.

Ingen Ålesund-representant

Når det gjelder Hafast sitt nummer i utbyggingskøa, er Grytten temmelig overbevist om at både Rogfast og Hordfast vil komme først. Og det er først og fremst fordi disse framstår som viktige prosjekter for store regioner.

Det er argumenter med større gjennomslagskraft enn lokale «slanger» i Møre og Romsdal.

Hafast-konferansen har samlet en rekke deltakere både fra næringslivet, politikk og vegmyndigheter. Det vakte også en viss oppsikt at Ålesund kommune ikke stilte med en eneste representant på konferansen.

Det ble også tid til litt mingling og en kaffekopp før konferansestart. F.v. ordfører Bjørn Sandnes i Haram, Hans J. Giørtz, ordfører Geir Ove Vegsund, Sula kommune, Bjarne Haagensen, Jangaard Export AS og Hans-Peter Kaaresen, Bytunnelen AS. Foto: Hilde Hovik
<strong>Bru:</strong> Pengane frå staten til Hafast vil avklare kva bruløysing ein skal bruke for fjordkryssinga.