– Det løser ingen problemer, sier Solvik-Olsen til Sunnmørsposten.

Maritimt Forum Nordvest har sendt et brev til samferdselsministeren, undertegnet av en rad næringslivstopper og næringsforeninger på Sunnmøre.

I brevet ber de Solvik-Olsen om at Hareid-Sulesund blir omklassifisert til et riksvegsamband og at det dermed blir staten og ikke fylkeskommunen som får ansvaret for kostnadene.

Les mer: – Sjikanen må ta sluttLes mer: Ferjematrosane dagleg sjikanerte på jobb

Flytte penger

Den løsningen har ikke Solvik-Olsen særlig sans for.

– Det blir ikke mer penger i potten om en flytter ansvaret for drifta fra fylke til staten. Det betyr bare at vi må inndra midler fra Møre og Romsdal fylke for så dele de ut igjen. Det løser ikke de utfordringene vi har med stadig økte kostnader til ferjedriften, sier Solvik-Olsen.

Det er fylkeskommunene som i dag har ansvaret for å hente inn anbud og drifte sambandet Hareid-Sulesund, mens ferjestrekningen litt lengre inne i fjorden mellom Festøya og Solavågen er et statlig ansvar som følge av at det sambandet er en del av E39.

Les mer: Vil gjøre Hareid-Sulesund til riksvegsambandLes mer: Kan ta lang tid før tredje ferje er på plass

Solvik-Olsen vil heller ikke være med på en byttehandel der en som følge av at Hafast i framtiden skal bli en del av E39, omklassifiserer Hareid-Sulesund til en statlig ferjestrekning og i stedet gjør Festøya-Solavågen til et fylkeskommunalt ansvar.

– Det løser heller ikke de grunnleggende problemene vi har med stadig dyrere ferjeanbud. Vi har nå satt i gang et arbeid sammen med Vegdirektoratet for å se hvilke tiltak vi kan sette i verk for å få ned prisene.

– Hvilke tiltak er det?

– Arbeidet er ikke ferdig så vi har ingen konkrete forslag å komme med ennå. Men vi må se på om det er optimalt at staten og fylkene opererer hver for seg i anbudsprosessene, sier Solvik-Olsen.

Svak konkurranse

Han er bekymret for konkurransesituasjonene der stadig færre rederi konkurrerer om stadig flere anbud.

– Det er kjøpers marked. Det er det vi må se på, sier Solvik-Olsen. Han utelukker ikke at det faktum at han har vært med og sørget for ekstra ferjekapasitet både på Halsa-Kanestrøm på Nordmøre og mellom Molde og Vestnes, kan ha hatt en viss smitteeffekt og skapt forventninger om at staten kan bidra også til Hareid-Sulesund.

<strong>Nei:</strong> Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier nei til å overta ansvaret for Hareid-Sulesund. Foto: NTB scanpix Foto: NTB Scanpix