Hovedspørsmålet i tvisten mellom kunden og Sparebanken Møre er hvorvidt banken har brutt avtalen med kunden om disposisjonsrett til en konto.

Vant 1,6 milioner

Sunnmøringen vant 1,6 millioner kroner på nettspill hos Betsafe. Av dette beløpet satte han inn 579.000 kroner til sin samboers konto og 470.000 kroner på en egen konto til dekning av skatt på gevinsten.

Samboerparet hevder at de i et møte med banken avtalte at kontoen med de 470.000 kronene skulle sperres slik at begge måtte møte hos banken for å disponere midlene på kontoen. Dette mener de ble presisert i epost til banken.

Spilte bort

Et par måneder seinere tok mannen kontakt med banken og fikk frigjort de 470.000 kronene. Banken opphevet sperringen. Mannen nektet samtidig banken å informere samboeren om uttaket, og i tiden etter spilte han bort hele beløpet.

Klaget

Samboerparet mener banken var ansvarlig for at det ikke ble opprettet sperre på kontoen, slik at mannen på egen hånd kunne ta ut pengene - og spille dem bort.

Saken ble behandlet av Finansklagenemda Bank i januar 2015 og nemda konkluderte med at Sparebanken Møre må betale tilbake 470.000 til kundens konto.

- Banken skulle ikke ha godtatt kontohavers krav om oppheving av den sperren som han selv hadde medvirket til å etablere, og som innebar at kontoen kun skulle disponeres i fellesskap med samboeren, heter det i uttalelsen fra Finansklagenemda.

Vurderer søksmål

Sparebanken Møre kommenterte saken over for Dagens Næringsliv 11.februar i år. Da ville banken bruke tid til å vurdere nemndas avgjørelse. Et alternativ til oppfølging av nemndas avgjørelse var da å tilbakeføre pengene til kundens konto, for så å gå til sivilt søksmål mot kunden for å få tilbake pengene.

Nå sier Sparebanken Møre til smp.no at de mener konklusjonen er fattet på mangelfullt grunnlag.

- Finansklagenemnda er et bransjebasert utenrettslig tvisteløsningsorgan. Nemndas uttalelser er rådgivende, og normalt følger vi nemndas anbefaling. I denne saken har vi valgt å ikke følge uttalelsen, sier Cecilie Myrstad i Sparebanken Møre til smp.no.

Sparebanken Møre sier de legger stor vekt på å være en ansvarlig bank, og ønsker å rydde opp dersom det er begått feil.

- I denne saken mener vi imidlertid at konklusjonen er fattet på mangelfullt grunnlag, og at alle faktiske forhold i saken ikke har blitt godt nok belyst. Vi ønsker saken ytterligere belyst.