Hele 27 nødanrop på en dag ble registrert av den italienske kystvakta bare sist søndag. Helgens katastrofe der 800 båtflyktninger fryktes druknet i Middelhavet ryster en hel verden. Siden i fjor har den menneskelige katastrofen vokst i omfang.

– En varslet katastrofe

Styrmann Christian Remøy (25) fra Herøy har deltatt i redningsarbeid og sett kampen på liv og død utenfor kysten av Libya.

Mannskapet på hans skip Bourbon Orca og andre sjøfolk advarte i fjor høst om hvor stor flyktningtragedien kunne vokse seg i år.

Bakgrunn:Les reportasje: Med plikt til å hjelpeBildeserie: Se Bourbon-mannskapenes egne bilder

I januar holdt Remøy tale i Europeisk migrasjonsforum i Brussel for å vitne om dramatikken som utspiller seg ved inngangsporten til Europa.

Nå er Remøy provosert.

– Dette er en varslet katastrofe og en tikkende bombe som mange har advart om. Det er veldig provoserende at det likevel får skje. Det var helt åpenbart at dødstallene ville gå kraftig opp når den italienske redningsoperasjonen Mare Nostrum (Vårt Hav) ble avsluttet 1. november, og erstattet av EU-operasjonen Triton med bare en tredjedel av ressursene, sier Remøy til Vårt Land.

Trenger flere skip

Remøy håper Norge tar sin del av ansvaret.

Torsdag møtes EUs stats- og regjeringssjefer til hastemøte for å diskutere en utvidelse av Triton.

– Man trenger at flere land stiller med skip, at flere land bidrar humanitært, sier utenriksminister Børge Brende (H) etter et besøk hos kystvaktas hovedkvarter i Roma denne uka.

Les også: Ap krever at Solberg forklarer seg for StortingetBrende tror EU styrker Middelhavs-oppdraget30 ganger flere omkomne båtflyktninger i år

– Vi kan ikke fortsette å se en utvikling hvor tusenvis dør i Middelhavet. Det er et humanitært imperativ å hjelpe, sier han etter at regjeringen på EUs ønske har lovet et skip innen august.

Men ressursene trengs nå, argumenterer hjelpeorganisasjonene. EUs grensebyrå Frontex anslår at inntil én million mennesker i Libya har planer om å prøve seg på den farlige overfarten.

Kynisk

Sjøfolk har plikt til å hjelpe. Remøy mener bakmennene bak de overfylte båtene utnytter dette kynisk.

Å løse de bakenforliggende konfliktene og fattigdommen som driver fram flukten er en langsiktig og krevende oppgave, sier Remøy til Vårt Land. I mellomtiden må det settes inn langt flere redningsfartøy, mener han.

Håpet svinner

I helga skjedde trolig den verste ulykken til nå da en fiskebåt overlesset med migranter gikk ned. Rundt 800 mennesker mistet trolig livet.

Med i alt 15 fartøy, fly og helikoptre er det blitt lett etter overlevende siden søndag. Men etter et visst antall timer i sjøen svinner håpet.

– Det kommer an på temperaturen i vannet, det kommer an på alderen på ofrene, klærne deres, ferdighetene i vann, sier kaptein Leopoldo Manna i den italienske kystvakta.

– Vi snakker om rundt 17-18 grader nå, så da avsluttes nok søket snart.

Redningsmannskapene fant 28 overlevende og 24 døde i sjøen. Men ingen rester etter fiskebåten.

– Ingen vrakrester i det hele tatt. Den har nok gått rett ned, sier Manna.

I januar vitnet Bourbon-styrmann Christian Remøy i Brussel om flyktningtragedien og advarte om utviklingen.