Ifølge nye tall fra Statens vegvesen var det en trafikkøkning på 2,9 prosent på E39 gjennom Møre og Romsdal i fjor, sammenlignet med året før.

Gjennomsnittlig trafikkøkning på landsbasis er 1,7 prosent.

Økning i Brusdalen

På E39 gjennom Brusdalen økte trafikken med hele fem prosent, eller 439 kjøretøy i døgnet.

Avdelingsdirektør Knut Nauste i Statens vegvesen mener at dette er mye, særlig med tanke på at det er stor trafikk på veien fra før.

Han forteller at utviklingen på veien er beskrevet gjennom Nasjonal transportplan (NTP), men det er fortsatt tanker om nye tiltak gjennom Brusdalen, som har vært en ulykkesbelastet strekning over flere år.

Midtdeler

– Vi har sett på om det er mulig å sette i gang tiltak uten å komme i konflikt med miljøproblematikk rundt Brusdalsvatnet. Neste steg opp er å sette opp en fysisk midtdeler, men per i dag er veien for smal. Nå ser vi på om det er praktisk mulig, og hva det vil koste, sier Nauste til smp.no.

Og midtdeler blir stadig mer aktuelt framover.

– NTP skisserer at veier med over 6000 kjøretøy i døgnet skal ha midtdeler i 2050. Med den visjonen vil veinettet gjennom fylket vårt ha midtdeler, mener Nauste.

Trafikkvekst på Sunnmøre

I Ålesundsområdet øker trafikken mer enn snittet i området rundt Moa, i Brusdalen og i Ålesundstunnelene.

– Vi har registrert en vekst på fire prosent i Moatunnelen, mens det bare har vært vanlig vekst eksempelvis i Blindheimstunnelen, forklarer Nauste.

Tallene viser også vekst i Ellingsøytunnelen (5 prosent) og Valderøytunnelen (7 prosent).

Industri gir trafikkøkning

Nauste er positiv til at stadig flere tar i bruk den nye Kvivsvegen i sørfylket. Her kjørte 207 flere kjøretøy i døgnet i 2014, sammenlignet med året før. Det er en økning på hele 19 prosent.

– Hjartåbergtunnelen åpnet i sommer. Nå er det en komplett, og ny, god vei mellom Volda og Grodås. Det er først siste halvåret vi ser at effektene er tatt ut. Når samfunnet legger ned så store investeringer, er det kjekt at veiene blir tatt i bruk, mener avdelingsdirektøren.

Statens vegvesen har sett tilsvarende vekst gjennom Volda sentrum og på Hovden. Eiksundtunnelen har hatt en økning på 341 kjøretøy i døgnet fra 2013 til 2014.

– Vi mener å kunne si at det er aktiviteten i industriklynga på Søre Sunnmøre som genererer mye av trafikkveksten på den sørlige delen av E39, sier Nauste.

Vedlikehold

Han frykter ikke at økningen på Sunnmøre vil slå negativt ut for vedlikehold av veiene.

– Dette er statlige veier hvor vi får vedlikeholdsmidler basert på faktisk behov, og det er klart at nye veier som Kvivsvegen ikke vil kreve store midler på kort sikt, sier Nauste, og legger til at problemet er mer utfordrende på fylkesveiene.

For Statens vegvesen og Nauste er det ikke et poeng med trafikkvekst, men det er positivt at stadig flere velger E39 som hovedfartsåre gjennom fylket, særlig fordi økt vekst bedrer kommunikasjon og gir ringvirkninger for næringsliv og arbeidskraft.

Turisme

En flott sommer med godvær ga trafikkøkning også ved Atlanterhavsvegen, Trollstigen og i Geiranger.

– Det var en kjempesommer i fjor. Det får vi dokumentert på alle de kjente turiststedene, sier Nauste.

For Trollstigen registrerte Sogge i Rauma en økning på åtte prosent i juni, juli og august 2014. I Geiranger økte trafikken mest på østsiden. I Flydalen er økningen på 20 prosent, eller 90 kjøretøy i døgnet.