Regjeringen vedtok i april at Norge skal sende et sivilt skip til Middelhavet for å bistå den italienskledede Operasjon Triton. Dette er en såkalt Frontex-operasjon. Frontex er EUs byrå for ytre grensekontroll, og målet med operasjonen er å drive grensekontroll ved Schengens yttergrenser.

Med flyktningstrømmen som foregår over Middelhavet nå er det imidlertid svært sannsynlig at grensekontrollen går over i rene redningsoperasjoner.

– Vi kommer ned til Middelhavet i høysesongen for flyktninger. Det er om sommeren flest forsøker å komme seg over Middelhavet. Derfor må vi også forberede oss på det, sier Tore Barstad.

Ålesunderen blir én av tre styrkesjefer fra politiet, som skal gå i en turnus på en måned hver i Middelhavet. Oppdragets varighet er begrenset til seks måneder.

Plass til mange

Skipet som vant anbudsrunden er «Siem Pilot». En av grunnene til at nettopp dette skipet ble valgt, er det store dekket på supplybåten. Det er hele 977 kvadratmeter stort. Om det blir nødvendig kan båten med andre ord ha plass til mange flyktninger.

Barstad blir øverste sjef om bord. Under seg har han båtens mannskap, ni personer fra Kystvakten, samt ni håndplukkede politifolk.

Våpen og bleier

Båten skal plasseres ved en øy utenfor Sicilia.

– Vi blir i praksis ikke liggende langt fra Libya, forteller Barstad.

Han legger ikke skjul på at han selv og mannskapet kan komme opp i potensielt farlige situasjoner.

– Det spesielle med dette oppdraget er at vi muligens må redde de som vi i utgangspunktet er der for å kontrollere, sier Barstad, og legger til:

– Om bord i «Siem Pilot» ligger vi midt på havet, og har verken mulighet til umiddelbar assistanse eller til å stikke av. Vi må håndtere alle situasjoner selv. De vi eventuelt kommer i kontakt med, og kanskje må redde, vet vi ingenting om. Men jeg har ansvar for å få både mine folk, og eventuelle flyktninger, trygt i land.

Politifolkene om bord er ikke bevæpnet, men har tilgjengelige våpen i tilfelle situasjonen skulle kreve det.

– Det har jeg et avslappet forhold til. Jeg var vant til å håndtere våpen som et verktøy på lik linje med andre verktøy politiet bruker, sier Barstad, og presiserer:

– For å sette det på spissen: Vi har ikke bare med oss våpen, vi har også med oss bleier. Jeg er like beredt til å skifte en bleie som jeg er til å ta i bruk et våpen.

Barstad frykter ikke det som møter han i Middelhavet.

– Som fagmann forholder jeg meg til trusselbildet slik det ser ut til enhver tid. Jeg har gode folk med meg og skal gjøre en jobb.

Ærefrykt

Nå gjøres de siste forberedelsene før avreise. Etter planene skal «Siem Pilot» legge fra kai i Bergen om to dager.

– Vi er utstyrt for en rekke eventualiteter. Om bord er det nå redningsvester, mat, vann, tepper, medisinsk utstyr og et bredt personell med ulik kompetanse, forteller Barstad.

Han har aldri hatt ansvaret for lignende oppdrag, men ble headhuntet til jobben og mener selv han er godt skikket.

– Jeg har vært innsatsleder i Oslo politidistrikt i snart ti år. Det betyr at jeg har vært øverste sjef på taktisk nivå. I samarbeid med mitt mannskap er jeg vant til å håndtere store menneskemengder og uforutsette situasjoner, sier Barstad.

Han går likevel til jobben med ærefrykt.

– Faglig er dette en svært interessant utfordring, og jeg er takknemlig og glad for å ha fått tilliten til å være en av dem som skal lede operasjonen. Når det er sagt, tar jeg ikke lett på oppgaven. Dette er en jobb vi skal gjennomføre på en skikkelig og god måte.