Det er etter det smp.no erfarer hovedkonklusjonene i den nye maritime strategien som næringsminister Monica Mæland legger fram i morgen formiddag. Det skjer om bord i seilskuta Christian Radich. Også statsminister Erna Solberg skal være tilstede.

Mye av regjeringens strategi er basert på rapporten fra det såkalte Fartsområdeutvalget. Dette var et bredt sammensatt utvalg som blant annet skulle se på hvordan en kunne få flere båter over i norske skipsregistre.

Oppmyking

I utvalget satt det folk fra både sjømannsorganisasjonene, LO, NHO og næringen selv. Farstad-direktør Karl Johan Bakken var en av dem som var med i utvalget. Næringsminister Monica Mæland bygger sin strategi i stor grad på det som flertallet i dette utvalget foreslo.

Dette var hovedpunktene flertallet i utvalget foreslo.

•En avgrenset oppmyking for NIS-skip som driver fraktefart mellom norske og europeiske havner.

•En avgrenset oppmyking for utenriksferger med ruter til havner utenfor Norden.

•En begrenset åpning i NIS-fartsområde for konstruksjonsskip på norsk sokkel.

•Å styrke NOR-registerets konkurransekraft, blant annet ved å avvikle taket i nettolønnsordningen for NOR-skip i kystfart og utenriksfart, og for kystruten Bergen-Kirkenes.

Flere båter i NIS

Et av målene til regjeringen er å få flere båter inn i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Båter registrert her kan benytte seg av utenlands mannskap i et helt annet omfang  en båter registrert i Nor(Norsk ordinært skipsregister).

Det er i dag begrensninger for hvor NIS-skip kan seile (fartsområde). Skipene kan ikke ta last eller passasjerer mellom norske havner. Dette gjelder ikke for skip registrert i norsk ordinært skipsregister eller andre lands registre. Dette ønsker regjeringen myke opp.

En konsekvens av det er at en risikerer å få færre norske sjøfolk på disse skipene.

Som motstykke til foreslår regjeringen å fjerne det såkalte taket i nettolønnsordningen.

Nettolønnsordningen er en støtteordning der rederiene mottar refusjon fra staten i samme størrelse som de innbetaler i skatt, arbeidsgiver,- og trygdeavgift for mannskapet sitt. Det er dog et tak på 198.000 kroner per ansatt. Dette taket blir foreslått tatt bort.