Rem Offshore, Olympic Shipping og Havila Shipping flagger hjem tilsammen åtte skip. Det skjer etter at regjeringen la på bordet en ny Maritim Strategi.

Rederiforbundet fikk gjennomslag for omtrent alle sine krav i den nye maritime strategien som i dag ble presentert av næringsminister Monica Mæland sammen med finansminister Siv Jensen.

Nå kan det se ut som at signalene om ny politikk hjelper. I følge en liste fra Rederiforbundet har i løpet av dagen i dag rederiene rundt om i landet varslet at de vil flagge hjem 24 skip til de norske skipsregistrene. Det registeret de nå tar i bruk er Nis (Norsk internasjonalt skipsregister).

Av de 24 båtene er åtte eid av sunnmørsrederier. Havila har varslet at de flagger hjem en båt, Olympic Shipping fire båter og Rem Offshore tre båter.

Hva dette betyr i praksis når det kommer til norsk mannskap er usikkert. Med båter registrert i Nis er det anledning til å bruke utenlands mannskap, men regjeringen legger nå på bordet en ordning med full nettolønns også for skip i Nis noe som vil gjøre norske mannskap, særlig offiserer, langt mer konkurransedyktige overfor alternative med utenlandsk mannskap.

Rederiforbundet lovpriser regjeringens arbeid

– Vi er glade for at regjeringen her i praksis følger opp sin erklærte ambisjon om at Norge også i fremtiden skal være en av verdens ledende maritime nasjoner, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i en pressemelding.

– Strategien har en bred tilnærming og legger et godt grunnlag for at vi skal opprettholde vår internasjonalt ledende posisjon også gjennom krevende tider, fortsetter han.

Jubelen er ikke like stor blant Sjømannsorganisasjonene.

Situasjonen med lav oljepris har ført til at ett av tre norske rederier mener at det er legitimt å erstatte norsk mannskap med utenlandsk på lønns- og arbeidsvilkår langt fra norske standarder. Da er det uforståelig at regjeringen passivt sitter med hendene i fanget, heter det i en fellesuttalelse fra Sjømannsforbundet, Maskinistforbundet og Sjøoffisersforbundet.