Dag og Tid kunne fredag 5. juni melde at Hurtigruten krever å bli fjernet fra PR-materiellet fra lobbyselskapet som arbeider for Stad Skipstunnel.

I både reklamefilmer, på bilder og i en video av skipet «Midnattsol» blir Hurtigruten brukt til promotering av tunnelen.

– Det er særlig bruken av «Midnattsol» og nestenhavariet til fartøyet utenfor Stad i 2003, presentert i en video laget av lobbyorganisasjonen Prosjekt Stad skipstunnel, som har fått Hurtigruten til å reagere, skriver Dag og Tid.

Verken for eller imot

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten sier til avisa at hendelsen ikke hadde sammenheng med sjø- og værforhold, men en blackout i maskinen.

– Dette handler om bruk av Hurtigruten som merkenavn og profil. Det er viktig å si at vi ikke har tatt stilling til om man støtter tunnelen, eller bruken av den. Vi forholder oss ikke til bruken av den, og er verken for eller imot. Men vi har bedt om at den betydelige bruken av Hurtigrutens merkenavn fjernes, og vi hadde satt pris på å bli spurt først, sier rådgiver Stein Lillebo i Hurtigruten til smp.no.

Skal tilpasse seg

Tirsdag kveld skal styret i Stad Skipstunnel AS ha møte. Her vil prosjektansvarlig Ottar Nygård diskutere saken.

– Vi har brukt Hurtigruten for å illustrere hvilken størrelse, dimensjon og hvilke skip som kan gå gjennom tunnelen, sier Nygård til smp.no.

– Hva med kravet fra Hurtigruten om å fjerne bruken av merkenavnet?

Vi har styremøte i dag og skal diskutere dette. Vi har ikke tenkt å komme på kant med Hurtigruten eller noen andre. I den grad Hurtigruten føler vi har gått lenger enn det de ønsker i vårt arbeid for å vise fram bruk og muligheter for tunnelen, vil vi gå gjennom og eventuelt justere, sier Nygård.

Har dere gått for langt?

–  Nei, ikke på noen måte, men vi vil ta opp innspillene fra Hurtigruten - og tilpasse måten vi jobber med prosjektet, sier Nygård, som mener at Stad skipstunnel AS har forsøkt å være balansert i framstillingen sin.

– Er det dumt om ikke Hurtigruten vil bruke tunnelen?

– Hurtigruten har sine avveininger. Klart det ville vært en styrke og en fordel for oss om de omfavnet prosjektet, men de skal styre sin butikk og har sin måte å markedsføre seg på. Det må vi ha respekt for, og det har vi.

Nygård forteller at det er 220-240 dager med stiv kuling eller hardere vær ved Kråkeneset. Han sier at alle som bor i området vet hvor tøffe seilingsforholdene kan bli når vinden kommer langs kysten eller vestfra.

– Prosjektet blir bygget uansett om Hurtigruten støtter det. Hurtigruten står fritt til å bruke tunnelen, sier Nygård.