Catania (SMP.NO) 419 båtflyktninger ble tatt med til Italia av Siem Pilot. Et lite stykke unna ventet tre mindre båter, trolig for å ta tilbake de nå tomme skipene og føre dem tilbake til Libya.

- For to dager siden møtte vi på det som trolig var organisatorer noen nautiske mil unna fartøyet vi skulle berge. Og dem må vi anta var bevæpnet, og at de var der for å ta tilbake sine egne båter, forteller Tore Barstad til Sunnmørsposten.

Hjelp fra marinen

Ifølge Barstad var det tre båter med til sammen åtte eller ni stykker om bord. Målet var trolig å ta tilbake båtene for å igjen bruke dem til migranttransport.

- Da tok vi en liten avvikende manøver for ikke å provosere, sier Barstad.

Situasjonen skjedde rundt tjue nautiske mil utenfor Libya. Menneskesmuglerne fikk likevel ikke med seg båtene tilbake til Libya.

- Vi fikk bistand fra italiensk marine, som kom til oss etter en stund. Da ble de tre båtene jaget vekk og de dro selvfølgelig da marinen kom. På den måten sørget vi for at de ikke fikk tilbake båtene sine og vi unngikk en konfrontasjon som kunne vært ubehagelig, sier han.

Tre til politiet

Også hos båtflyktningene de tok om bord ble tre av migrantene gitt videre til italiensk politi på grunn av mistanke om at disse var menneskesmuglere.

- Tre personer ble overlevert til italiensk politi på grunn av mistanke om at de kan være menneskesmuglere, sier Mattias Lindholm i EUs overnasjonale grensekontroll for Schengen-området, Frontex.

Om de tre blir dømt venter det trolig fengsel.

- Den risikoen er de kjent med og beredt til å ta. Men det er ikke alltid at menneskesmuglerne er om bord. Noen skip blir sendt ut uten smuglere, der en av migrantene blir pekt ut til å føre båten. Ofte kan det være en mindreårig, eller noen som slipper å betale for reisen, sier han.

Finner ut

Før migrantene slapp ut tirsdag morgen ble de tre ført ut. Lang erfaring er viktig for å kunne se indikasjonene på hvem som kan være menneskesmuglere.

- Politifolkene våre har veldig god og lang erfaring. Selvsagt blir det spesielt om bord på et skip, men en ser blant annet etter folk som har veldig kontroll på situasjonen, at de blir hilst veldig på, behandlet med mye respekt eller ordner avtaler. Vi undersøker også før vi går om bord ved hjelp av tekniske hjelpemidler, for eksempel for å se hvem som står ved roret, sier han.

Militærets sjef på skipet er Oddvin Nilsen fra Fosnavåg. Han peker på hvor organisert det virker å være.

- Det kan bli en humanitær katastrofe når slike båter forliser og vi ikke klarer å berge dem. Men jeg synes det blir mer og mer klart at dette er veldig planlagt. Når de har bare kommet litt fra kysten så ringer de etter hjelp. De hadde ikke kommet seg til Italia, men de er ikke i nød. Det er bakmennene som styrer. Passasjerene som er om bord er uskyldige her, sier han.

Tore Barstad ombord Siem Pilot. Foto: Eirik Røsvik
Militærets sjef på skipet er Oddvin Nilsen fra Fosnavåg. Foto: Eirik Røsvik