Det sier professor Ola Grytten ved Norges Handelshøyskole.

Tusenvis av arbeidsplasser i oljeindustrien smuldrer vekk på grunn av lite lønnsomhet i bransjen.

Det smitter over på blant annet verftsindustrien og utstyrsprodusenter også på Sunnmøre.

Skole og veg

Ola Grytten mener regjeringen nå kan ha en gylden anledning til å øke investeringer i skole, forskning, transport, etterslep i vedlikehold og vegbygging.

– Vi har råd til det, sier professoren, og minner om at dette er klassisk motkonjunkturpolitikk. Når det kommer på riktig tid og sted har det effekt, mener Grytten.

Han mener også at tida kan være moden for noe mer skattelette for bedriftene.

– Hvordan påvirker nordmenns manglende tro på framtida økonomien?

– På kort sikt svekker det etterspørselen og det er negativt for arbeidsplassene. Vi skjønner at oljealderen går mot slutten, men på den andre sida er det er positivt for miljøet, sier Grytten.

Økt risiko for boligkrakk

Ola Grytten har økonomisk historie som spesialfelt, og har lenge ment at vi står framfor en korreksjon i boligmarkedet.

– Kommer boligkrakket nå?

– Jeg vil være veldig forsiktig med å mene når korreksjonen kommer, men muligheten har økt betraktelig, sier han.

– Tida er moden til å ta et ekstra krafttak for å gjennomføre E39?

– Ja, man må gjerne bygge tunneler og bruer, så jeg kan komme meg raskere hjem fra Bergen til Ålesund, sier professoren med et smil.

Høyre: Allerede i gang

Stortingsrepresentant Helge Orten i transport- og kommunikasjonskomiteen, sier til Sunnmørsposten at han er helt på linje med Grytten når det gjelder investeringer for å få fart på arbeidslivet.

– Samtidig vil jeg si at denne regjeringen allerede har satset mye på vegbygging, vedlikehold og kommunikasjoner.

– Jeg kommer akkurat fra oppdatering av status for E39, og alt ligger til rette for en oppstart av Møreaksen i 2018 eller 2019. Også planleggingen av Halsa-sambandet på Nordmøre og Sulafjorden har god framdrift, sier Orten.