I 2010 vedtok bystyret i Ålesund rammene for innkjøpspolitikken. Under punkt for rapportering sto det:

Ble bedt om å analysere

«Innkjøpssjefen skal utarbeide en årlig rapport med status, analyse over kommunens kjøp foregående år, planlagte kjøp neste år og forslag til tiltak på kort og lang sikt for å sikre at formålet i kommunens innkjøpspolitikk blir ivaretatt».

Innkjøpssjef Jonny Indrevåg erkjenner at dette ikke er blitt gjort.

– Vi har ikke levert i henhold til det som står i innkjøpspolitikken. Det har heller ikke blitt etterspurt fra politisk side, sier han.

Les flere saker om Bingsa her

En rekke ulovlige innkjøp

I Bingsa-skandalen jobbet 5-7 selskaper for flere millioner uten kontrakter mellom 2012 - 2016. Flere av disse innkjøpene er gjort uten anbudskonkurranse – i strid med lov om offentlige anskaffelser.

Ble ikke prioritert

Indrevåg sier at det som er rapportert står i årsrapporten til Ålesund kommune, og her ble det ikke prioritert å ha med en egen årlig større rapport om innkjøp.

– I lys av revisjonsrapporten om virksomhet for Vann, avløp og renovasjon (VAR) i 2011 som hevder at «virksomhetens praksis ikke har vært i samsvar med grunnleggende krav i Lov om offentlige anskaffelser» – og det som har skjedd i ettertid – hadde det vært hensiktsmessig å ha laget rapporten?

– Det er hele tiden en prioritering av ressurser. Det er selvfølgelig ønskelig at man utarbeider en rapport, men en rapport vil ikke avdekke mer enn det vi har kunnskap om. Jeg skulle ønske vi hadde mer ressurser til å gjennomføre kontroller og analyser. Det har det vært for lite ressurser til, og det har vi intensivert nå, sier Indrevåg.

– Krever analyse og ressurser

– Hva er hensikten med vedtaket i bystyret?

– Det er gode intensjoner bak den setningen. Den gang handlet det om å forankre anskaffelser i seg selv, og at man skulle vite hva som skjedde i kommunen, sier Indrevåg.

– Kunne rapporteringen avdekket mangler som kom seinere år?

– Det krever analyse og ressurser for å avdekke slike mangler. Når vi oppdager slike feil og mangler, da rapporterer vi til rådmannen, og rådmannen rapporterer hvis det er store avvik. Jeg vil si analyser og ressurser ville kunne avdekket dette, ikke ved hjelp av rapporter og årlig tiltak til politisk.

– Skal administrasjonen følge opp det som blir vedtatt politisk?

– Det er klart, og det er det vi styrer etter. Men hvis du ser tilbake til det som står i innkjøpspolitikken, så er her et avvik i forhold til vedtatt innkjøpspolitikk.

– Vil dere gjøre noe med det, eller er det et vedtak som blir oversett?

– Vi skal vedta ny innkjøpspolitikk og ny innkjøpsstrategi i forbindelse med nye Ålesund kommune. Hvorvidt en behandler dette før den er på plass, vet jeg ikke.

Ordfører tviler

– At en slik rapportering ville kunne ha bidratt til å forhindre eksempelvis Bingsa- saka, tviler jeg på. Ytterst få, om noen av politikerne sitter med den kompetansen som skal til for å analysere og avdekke denne typen problematikk. Det ligger under rådmannen å behandle og reparere avvik, og vi som politikere forholder oss til rådmannen, sier ordfører Eva Vinje Aurdal.

Hun er likevel klar på at bystyrets leder aldri vil mene at politiske vedtak ikke skal følges opp.

– Tidene og behovet endrer seg

– Men det må være relevant å spørre om det kan være en viss forståelse for at det er vanskelig å huske vedtak som er sju år gamle, og som - meg bekjent- heller ikke er blitt etterlyst. Om vi ikke har foreldelsesfrist på saker, så endrer tidene og behovene seg.

– Som innkjøpssjefen sier, er dette nok et vedtak som er gjort for at bystyret skal få kunnskap om hva som skjer på dette feltet i kommunen. Og det er jo bare positivt, mener ordfører Vinje Aurdal.

– Ikke overraskende

Geir Stenseth (Frp) forteller at det ikke er overraskende for ham at politiske vedtak ikke blir fulgt opp av administrasjonen i Ålesund kommune.

– Det ble laget en rapport som ble lagt fram for Kontrollutvalget og bystyret for noen år siden. Den viste flere eksempler på at vedtak i bystyret ikke ble fulgt opp, sier Stenseth og ramser opp et gjenbrukstorg som ble vedtatt i 2009 og innført i 2017, og SMS-ordning angående kommunikasjon skole-hjem.

– Det er klinkende klart at politiske vedtak skal følges opp. Når det gjelder innkjøpspolitikken, er innkjøpsavdelingen ansvarlig. Når noe vedtas er det en hensikt med det, sier politikeren.

– Hvis innkjøpssjefen hadde laget en rapport med analyse slik vedtaket står, så ville han måtte gå inn i kjøpene på Bingsa. Det ville gitt bedre oversikt, mener Stenseth.

– Ikke greit

Han sier det mangler en rød tråd i administrasjonen i Ålesund kommune, og nevner at det har vært flere utskiftninger av rådmenn siden 2010.

– Det er helt hinsides at politiske vedtak ikke følges opp. Er det et problem å følge opp, så skal saka tilbake til politikerne, så enkelt er det. Det er overhodet ikke greit å overse vedtak, sier Stenseth.