Klar til å støtte Hardanger

Foto: Knut Arne Aarset
Aksjonistene som vil stoppe linjen fra Ørskog til Fardal er klare for å rykke inn med støtte til de som kjemper mot linjen i Hardanger. Valgeksperter frykter katastrofe for Arbeiderpartiet.
Geir Strand
Publisert: 03.08.2010 kl. 20:20
Endret: 08.08.2010 kl. 12:50

Jeg tror Stoltenberg har bestemt seg for å kjøre disse linjene gjennom

Inge Kolås

Kraftlinjeaksjonistene organiserer seg. De som kjemper mot linjen mellom Fardal og Ørskog vil nå reise til Hardanger for å støtte dem som kjemper mot den nye gigantlinjen gjennom den storslåtte Hardanger naturen.

–Vi har hele tiden hatt god kontakt med dem som kjemper mot linjen i Hardanger. Jeg vet at det er mange fra vårt område som vil reise ned å støtte dem i kampen mot linjen om det skulle bli nødvendig, sier Inge Kolås i Ørsta.

Han står i spissen for aksjonistene som kjemper mot at Fardal – Ørskog-linjen skal gå i luftspenn over Standal – Ørsta området.

Lenkegjenger.

Kolås utelukker ikke at situasjonen oppstår med lenkegjenger i hele området fra Hardanger og opp til Sunnmøre. Han tror statsminister Jens Stoltenberg nå har bestemt seg for å kjøre igjennom disse to omstridte linjene, ta de aksjonene som kommer og bli ferdig med det.

– Vi har en olje- og energiminister som sitter på oppsigelse og vil bli skiftet ut. Jeg tror Stoltenberg har bestemt seg for å bli ferdig med dette, kjøre disse to linjeutbyggingene gjennom for så å bytte ut statsråden, sier Kolås.

Skulle han få rett vil det kunne utspille seg et drama langs vestlandskysten en må tilbake til Alta-aksjonene for å finne maken til. Beslutningen om å bygge linjen i Hardanger har utløst en voldsom protestbølge der til og med Ap-veteranene Per Kleppe og Thorbjørn Berntsen har meldt seg på og ber Stoltenberg snu.

Katastrofe.

Valgforskerne spår nå en katastrofe for Ap langs vestlandskysten som følge av kampen mot nye store overføringslinjer.

– Striden om de såkalte monstermastene i Hardanger, som skal utgjøre ryggraden i strømforsyningen til Bergen, er i seg selv svært ødeleggende for regjeringen generelt og Arbeiderpartiet spesielt. Når den sammenholdes med avslaget på kravet om å heve ubåten U-864 utenfor Fedje kan skaden være uopprettelig, mener valgforskerne Anders Todal Jenssen og Frank Aarebrot.

Todal Jensen tror heller ikke regjeringen har så mye å vinne på å snu i saken om linjen i Hardanger.

–Tvert imot kan en snuoperasjon i verste fall gjøre vondt verre ved at tidligere tilhengere blir motstandere, samtidig som tidligere motstandere fortsatt er forbannet, sier han til NTB.

Brev.

I går sendte opposisjonspartiene brev til olje- og energiministeren der de ber ham komme til Stortinget for å redegjøre for det faglige grunnlaget bak vedtaket om linjen i Hardanger. Mens Fremskrittspartiet ikke er kategorisk mot master, stiller de tre andre opposisjonspartiene seg mer eller mindre avvisende til Statnetts valg.

Beslutningen om linjen Ørskog-Fardal skal komme før jul. Sunnmørsposten var i går i kontakt med olje- og energidepartementet som ikke vil si noe mer konkret om når en beslutning kommer.

Diskuter denne saken

Innsendt av stemmekveg 05.08.2010 13:53:10 Varsle!

Ja, du har så rett, en diplomøkonom vet ingenting, for en diplomøkonom er en av de gutta,som på linje med Glitnir og islandsgjengen og husselgerne i USA ikke forsto bæra, før det så pang og god kveld og amen. Til tross for alle sine lekre seminarer og plansjer og utgreiinger og så videre. Uff, så skammelig.
Så der tok du meg.Selv om denne diplomøkonomen fiska torsk på Svalbard
med mere, fra han var 16-17 år. Men her er dessverre masse folk som er så opphengt i autoriteter og fine titler at det vil gå rett vest, hvis ikke noen tar affære. Altså at vi kommer oss ned på marka igjen.
men det var strøm du og jeg diskuterte, og mitt poeng er altså at Jens & Co har spilt fallitt, se gallupen nå i dag på Vestlandet. Med en innvandringspolitikk og en lite utjevnet strømpolitikk kan denne rødgrønne regjeringen ha misforstått den enkle tankegang at det er folket som har valgt dem inn, for å ivareta våre interesser, som det heter i jubileumstalene til diverse banksjefer rundt om i Norge.
Du skriver "Patriot" og det er et navn, som krever sin kvinne/mann!
Så noe er tutende galt i de Styrende kretser, og jeg tror ikke Erna ville bli noe bedre, dessverre.
Takk for hyggelig debatt, som jeg gjentar, økonomene i Norge i dag vet intet, kan intet og er dessverre altfor opphengt i innholdet i sine mange dumme lærerbøker.

Innsendt av stemmekveg 05.08.2010 13:52:13 Varsle!

Ja, du har så rett, en diplomøkonom vet ingenting, for en diplomøkonom er en av de gutta,som på linje med Glitnir og islandsgjengen og husselgerne i USA ikke forsto bæra, før det så pang og god kveld og amen. Til tross for alle sine lekre seminarer og plansjer og utgreiinger og så videre. Uff, så skammelig.
Så der tok du meg.Selv om denne diplomøkonomen fiska torsk på Svalbard
med mere, fra han var 16-17 år. Men her er dessverre masse folk som er så opphengt i autoriteter og fine titler at det vil gå rett vest, hvis ikke noen tar affære. Altså at vi kommer oss ned på marka igjen.
men det var strøm du og jeg diskuterte, og mitt poeng er altså at Jens & Co har spilt fallitt, se gallupen nå i dag på Vestlandet. Med en innvandringspolitikk og en lite utjevnet strømpolitikk kan denne rødgrønne regjeringen ha misforstått den enkle tankegang at det er folket som har valgt dem inn, for å ivareta våre interesser, som det heter i jubileumstalene til diverse banksjefer rundt om i Norge.
Du skriver "Patriot" og det er et navn, som krever sin kvinne/mann!
Så noe er tutende galt i de Styrende kretser, og jeg tror ikke Erna ville bli noe bedre, dessverre.
Takk for hyggelig debatt, som jeg gjentar, økonomene i Norge i dag vet intet, kan intet og er dessverre altfor opphengt i innholdet i sine mange dumme lærerbøker.

Innsendt av Tilhengar av kraftinje 04.08.2010 19:03:15 Varsle!

Kva er så mykje verre med kraftlinje ved/over Hardangerfjorden enn bru? Eg kan ikkje hugse det har vore protestar mot brua. Den medfører iallfall både meir støy og utslepp av giftstoff.

Det har vorte hevda at turistane kjem til å sky områda som har 420 kV kraflinjer. Det ser ikkje ut til at linja som kryssar Isterdalen har nokon innverknad på turiststraumen til Trollstigen. Etter det eg har høyrt har det vore auke der medan turistnæringa elles klagar over nedgang.

Eg såg også at det er over 38000 medemmer på ei Facebook-gruppe som støttar kabling av linja i Hardanger. Då er det vel 4,8 mill. nordmenn som ikkje ser noko problem med linje. Så eg håper Terje Riis- Johansen tek omsyn til fleirtalet.

Innsendt av Logiker 04.08.2010 13:47:04 Varsle!

Du sier at der ikke er kraftkrise på Vestlandet. Hvorfor betalte vestlendingene fire til fem ganger mer på Kwh i vinter, enn andre plasser i Norge? Er det fordi vestlendingene er så mye rikere?
Når jeg leser ditt innlegg, bekreter dette jeg i det siste har hevdet, at vi bør lage et eget Vestlandsting, med Vestlandspresident, og la Mette-Marit med gemal besøke oss , i sunnmørsbunad.
Vestlandet gir 70 % tilskudd til det norske BNP; og likevel går mestepartene av pengene til Oslo-området. Her er en del vestlendinger som jubler, når regjeringen finner ut å bygge noen hundre meter ny veistubb på Vestlandet, og takker deretter. Men det er jo våre penger vi får tilbake. !!!
Så en liknende modell som Sametinget, med eget styre og mer råderett, nesten en autonom stat i staten, det er mitt ønske, når jeg leser et slikt sterkt korka innlegg av herr Patrot. Tenk å bruke så mange linjer på å bevise at man ikke har peiling på realitetene. Uff. Visste du at man i disse dager legger strøm-KABEL! fra Vestfold over Oslofjorden?Fordi Kongen og Jens ikke vil se monstermaster i nærområdet.

Innsendt av Patriot 04.08.2010 15:12:38 Varsle!

Kraftprisene i vårt område styres av kraftprisene i Sverige. Årsaken er at vi har et forholdsvis sterkt kraftnett mot Nord-Norge og Sverige. Det vet kraftalliansen, men de tier.

Hovedårsaken til høye kraftpriser i vinter har sammenheng med at store deler av den svenske kraftproduksjonen var ute. Atomkraftverkene i Sverige var tatt ut av drift for vedlikehold og oppgradering. Verken vindkraft, annen ny kraftproduksjon eller ny kraftlinje ville endret kraftprisene.

Alt tyder på at kraftalliansen utnyttet høye kraftpriser til å argumentere for ny kraftlinje – og vindkraft. Dokumenterte fakta viser at det kun er en storstilt utbygging av vindkraft krever den nye kraftlinjen Fardal-Ørskog.

Kraftproduksjonen i Midt-Norge (uten reservekraftverk) har sammen med overføringsnettet, en overkapasitet selv på de kaldeste dagene på vinteren. Når kraftlinjene utnyttes og det er nok vann i magasinene, er risikoen for kraftkrise med andre ord null i overskuelig fremtid.

Men kraftselskapene driver spekulasjon på folkets regning. For vannmagasinene tappes raskt når kraftselskapene begynner å selge. Prisen er høyere på vinteren enn sommeren, best pris er det mellom ca. uke 40 og ca. uke 8. Dermed selger kraftselskapene så mye som mulig i denne perioden.

Problemet er at snøsmelting og fylling av magasinene begynner først i uke 15. Med andre ord medfører kraftselskapenes forvaltning av vannressursene at Midt-Norge får ca. 7 uker med lav magasinfylling og «anstrengt kraftsituasjon» hver vår («vårknipa»).

Kraftselskapene er offentlig eid. Det er vi – folket som er eiere. Likevel spekulerer kraftselskapene for vår regning. For det er næringslivet og private som bærer den økonomiske risikoen ved kraftknapphet om våren og i eventuelt etterfølgende tørrår.

Den økonomiske risikoen ved knapphet på kraft må overføres fra oss forbrukerne til kraftselskapene.

Vi skal huske at Energiloven fjernet strømleveringsmonopolet, men ikke Oppdekningsplikten. Oppdekningsplikten ble fjernet (!) da norske kraftselgere – i motsetning til de svenske, la seg på kortsiktige kontrakter.

For å unngå at kraftselskapene blir overmodige i sin iver etter å produsere mest mulig når prisen er høyest, må Oppdekningsplikten gjeninnføres.

Vi får la det være et åpent spørsmål om hvem som er "korka" :-)

Innsendt av LOGIKER 04.08.2010 18:45:38 Varsle!

Atter en gang masse svada og tøv fra Patriot. Jeg spurte,hvorfor man måte betale mer for strøm på Vestlandet enn i andre deler av Norge.
Ut fra hans lange og tøvete innlegg, munner det ut i at kraftprisen er bestemt m.a. i Sverige. Og bruk ikke ordet "oppdekningsplikten" før du vet ,hva det betyr. (Husk det er en diplomøkonom som svarer deg. )
Men det skulle vel ikke forhindre at man brukte det såkalte "frimerkesystemet" at prisen på en kwh i Alta var lik den i Stavanger.
Nei,uff, dette gidder jeg ikke mer, så jeg bruker min energi på makrellfiske og slutter å lese tøvete innlegg. Fra vår venn Patriot.
Det bør ikke være e t åpent spørsmål om, hvem som er korka, for en mann eller dame med mer enn tre års søndagsskole ser vel at en husholdning i Kirkenes skal betale det samme som en husholdning på Svullrya, eller bor vi ikke i samme landet?

Innsendt av Patriot 05.08.2010 10:26:25 Varsle!

Det er interessant å registerere at en diplomøkonom ikke forstår hvordan et marked fungerer.

Når vi har et sterkt linjenett til Sverige, som en "motorvei" og tilnærmet "fri flyt" av kraft, blir dette som ett marked å regne.
Når det oppstår knapphet i Sverige (svensk kraftproduksjon var redusert med 40% i vinter) går prisene opp.
Da ikke bare påvirkes vi av dette, vi styres av det.

Og paradoksalt nok - nye store kraftledninger presser altså prisene OPP, i stedet for ned.

Jeg beklager at begrepet Oppdekningsplikt skaper forrvirring og frustrasjon for enkelte.
Det betyr rett og slett at kraftselskaper plikter å dekke områdets etterspørsel av elektrisk kraft til alminnelig forbruk.
Denne plikten er blitt fjernet i Norge - men ikke i Sverige.

Det er ikke vanskelig å være enig i at det bør være samme pris på kraft uansett hvor i landet vi bor.

Innsendt av Rystet nordmann 04.08.2010 13:37:29 Varsle!

Meget bra, nå bør gutta og jentene fra Oslo-gryta kjenne sin besøkelsestid.
I disse dager legges strømkabel over hele Oslofjorden, fra Vestfold. man ble spurt hvorfor det kan legges kabel over Oslo-fjorden,og ikke i Hardanger. Svaret var at dette kunne ikke sammenliknes!
Med andre ord : Regjeringen er ikke kommet ut av den osloensiske
lekekassen, og fortsetter der.
Håper nå at folket kan være voksne nok ved de neste kommune og riks-valg til å få en slutt på dette reggjeringstøvet.

Innsendt av Ytre 04.08.2010 12:15:32 Varsle!

Flott at vi har slike som deg, Inge Kolås. Treng du meir kjetting, er det berre å kome ut i øyane. Her er det på metervis. Og vi skal hjelpe til med å få slike over kraftlinja. Det skal ein bra gneiste - og eit varsku på kva som vil kome om dei byggjer ut fleire kraftlinjer over land.

Innsendt av Vest 04.08.2010 12:08:11 Varsle!

Stoltenberg er ein idiot om han trur han kan kødde med Vestlandet.

Innsendt av Bilquis 04.08.2010 11:54:37 Varsle!

Skru ned temperaturen 3 grader, skru av stand by knappen på TV, PC og alle andre duppeditter. Slå av i lyset der du ikke er. Utrolig men sant, gjør alle dette har vi ikke behov for mere kraftutbygging.

Og til Stoltenberg, En klok mann kan skifte mening, en idiot gjør det aldri.

Innsendt av stemmekveg 04.08.2010 18:59:42 Varsle!

Du er inne på noe, med å slå av lyset osv.
Det triste er bare det at jo mer du sparer, min venn, jo mer kan våre Styrende gi til korrupte regimer i diverse land i verden, For ikke å snakke om alt vi under fem millioner skal pøse inn i alle regnskoger, for å redde verden, Eller mer eksakt, for at våre reisende store menn og kvinner i utlandet, kan få seg en kjempejobb i Fn og andre gode organer.
Så dette er global økonomi på det lekreste, og konklusjonene er at jeg tror ikke fem øre på våre Styrende. Sorry. Der er ihvertfall egoismen og maktpegjøæret og pengbegjæret sterkere enn kjønnsdrifta.

Innsendt av Makta hos folketafter all 04.08.2010 11:19:14 Varsle!

I sin iver til "samarbeid" smuldrer og raderes bort det ene valgløftet etter det andre. Igjen legger "gammelt flesk som stinker".
I sin iver glemmes også regjeringens politikk rettet mot de befolkningen (de er selv folkevalgt), spinke og spare for folk flest, påbud, avgifter, miljøhensyn, kildesortering etc etc for å bevare miljøet. Derfor er det et uforståelig, uforenelig stort paradoks at regjeringen selv, er de som gir blanke.De skulle selv, med folkets avgifter legge ALT i kabel og vise handlekraft,miljøhensyn og lytte til folket..
På toppen av det hele er det vist at det IKKE er behov for denne kraftlinjen, men statens grådighet for inntekter overskygger ALT annet.Med naturgass og olje rundt nærmeste hjørne er det ikke mindre enn et HÅN mot de folkevalgte.
Hundretusenvis av stemmer ranet de til seg på løgn og bedrag(inklusive bevare lokalsykehusene.
Frank Årebrot har rett: Vi GLEMMER IKKE,det dreier seg om å begrense skaden denne regjeringen i all sin forvirring påfører folket.

Innsendt av Herøy 04.08.2010 11:17:35 Varsle!

Atomkraft er framtida. Ap er snart ute.

Innsendt av Pettern 04.08.2010 11:03:57 Varsle!

Ja det sier sannelig AP/de RG at de vil! Spåmannskunsten til Aarebrot er vel ikke nødvendig for å skjønne at det motsatte nok vil skje i både 2011 og 2013: De kommer til å tape Vestlandet så det suser! Heldigvis.

Innsendt av Patriot 04.08.2010 10:41:14 Varsle!

Ny kraftlinje gjennom Hardanger er en nasjonal sak. Den er eksempel på symbolpolitikk med klima som alibi.
For nye kraftlinjer er knyttet til "klimatiltak" og gigantutbygging av vindturbiner i kystfylkene. Det er to sider av samme sak.

Statsminister Jens Stoltenberg, Auke Lont i Statnett og Senterpartiets Erling Sande bekrefter i media at Hardangerlinjen er nødvendig for å knytte til ny fornybar energi. De sier det ikke, men mener vindkraft.

For vindturbiner er blitt et symbol på ren og fornybar energi. At Norge praktisk talt utelukkende har produsert ren og fornybar energi i form av vannkraft i mer enn 100 år, blir ofte en parentes. At den samme kraftproduksjonen gir oss betydelig kraftoverskudd og kan moderniseres til å gi landet ytterligere kraftoverskudd, ofres minimal oppmerksomhet.

Argumentasjonen som formidles av teknokrater i statlige organ, kraftselskaper og hovedstadens klimafundamentalister som finansieres av kraftallliansen, er overfladisk og formidabel. Dokumentasjonen er mer enn mangelfull. Politiske symboler, korrekthet og utsikt til enorm økonomisk vinning, uten risiko og betalt av det norske folk, overskygger fakta.

På Nordvestlandet og store deler av kysten er vi blitt godt kjent med denne alliansen gjennom saksbehandling av konsesjoner for vindkraft og kraftlinjer. Arrogansen er provoserende og prosessene en skam for demokratiet.

Kyst- og fjord-Norge fratas næringsgrunnlag og livskvalitet. Deretter pålegges vi å betale for ødeleggelsen - over strømregningen. For vindturbiner skal betales med vår nye strømskatt Grønne sertifikater som regjeringen vil innføre i 2012, og kraftlinjer med høyere nettleie.

Ødeleggelsen av Hardanger er bare begynnelsen. Kystfylkene fra Vest-Agder til Finnmark står foran enorme inngrep både til nye kraftlinjer og utbygging av vindturbiner.

Paradokset er at vindkraft og kraftlinjer i kystfylkene ikke gir noen dokumentert klimaeffekt. Det foreligger ingen dokumenterte klimabudsjetter for omsøkte vindkraftanlegg, heller ingen dokumenterte klimaregnskap for de som produserer vindkraft. Fordi de ikke gir noen klimaeffekt.

Utbygging av kystbaserte vindturbiner og nye store kraftlinjer vil innebære det som trolig er det største, ensidige industrielle naturinngrep i norsk historie gjennom alle tider – og det til ingen nytte.

De politikere som ikke forstår dette - vil ha stor risiko for å mislykkes.

Innsendt av John Holmes 04.08.2010 10:46:48 Varsle!

Og hva er alternativet ditt for å sikre kraftforsyningen?

Innsendt av Patriot 04.08.2010 12:22:18 Varsle!

Norge er EN kraftnasjon. Vi har et betydelig kraftoverskudd basert på ren fornybar vannkraft Norge er i verdensklasse. Netto eksport av elektrisk kraft utgjorde hele 14 000 millioner kWh i 2008. Pr. 2009 var det de siste 10 år eksportert ca. 50 000 millioner kWh – vannkraft, NETTO, (kilde SSB).

Kraftforsyningen i Bergens-regionen er sikret iflg Statnett i enda mange år.

"Behovet" for ny kraftlinje kommer som følge av:
1. At regjeringen vil legge sjøkabel (!) til Trollfeltet i Nordsjøen for å elektrifisere dette. Gassen som i dag utvinnes på Troll og brukes til kraftproduksjon blir da solgt - og brukt annet sted.
Med andre ord, null klimaeffekt - bare enorme ekstrakostnader som blir belastet det norske folk.

2. At regjeringen vil bygge vindturbiner på Vestlandet for eksport av vindkraft.
Men - kystbasert vindkraft gir heller ingen dokumentert klimaeffekt.
Et kystbasert vindkraftanlegg må i så fall pålegges å kjøpe opp et anlegg for fossil kraftproduksjon tilsvarende omsøkt vindkraftproduksjon, og legge ned det fossile anlegget for alltid.

OM - man likevel vil ha en ny kraftlinje i Hardangerområdet kan den legges i sjøen, (statsministeren bekreftet at det ikke sto på penger) for å unngå å sette verdensarv status naturbasert reiseliv, lokalsamfunn og livskvalitet på spill.

Men - det passer dårlig for kraftalliansen og klimafanatikerne - da får man nemlig ikke knyttet til vindturbiner som planlagt - og muligheten til å drive utbytting av det norske folk reduseres.

For kraftalliansen og klimaorganisasjonene har ulik motivasjon, men samme mål.
- Klimaorganisasjonene har et uttalt mål om å drive opp kraftprisen.
- Kraftalliansen drives av utsikt til enorm vinning, subsidiert av det norske folk - i overskuelig fremtid.

Det er heller ingen kraftkrise eller manglende forsyningsikkerhet på Nordvestlandet/Midt-Norge. En konstruert "krise" med samme motivasjon og mål som ovenfor.
Se SMP av 12.mai i år. http://www.smp.no/meninger/kronikk/article216624.ece

Regjeringens satsing på vindturbiner og nye kraftlinjer i kystfylkene innebærer en enorm sløsing av fellesskapets midler – med klima som alibi.

Innsendt av Sunnmøring 04.08.2010 08:53:20 Varsle!

Har Aarebrot granska kva svart Bergen og ekstreme kraftprisar vil ha for politiske verknader for AP. Einskilde samfunnsforskarar synest meine at politikk først og fremst er å halde på eiga makt, ikkje å byggje landet på haldbar måte.

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Nyheter fra Sunnmørsposten - Nordvestlandets største avis ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.
Katastrofe. Valgforsker Frank Aarebrot tror kampen om kraftlinjene kan bli en katastrofe for Ap ved valget neste år.

På forsiden nå

Tester «månelanding» for Ormen

Nyhamna i Aukra har et av verdens største testlaboratorium. Og trolig det dyreste. Les mer

– Ei redningsbragd av dei heilt store

Dei trudde sjølve det var umogleg, og er djupt imponerte over at Sea King-mannskapet makta å finne og berge livet til den islandske fiskaren Eirikur Ingi Jóhansson. Les mer

Fem gode torskeår

Femårsvarsel for fiskebestandane lagt fram. Les mer