Nå skal du ristes våken

På E 39 i Brusdalen har det skjedd mange stygge ulykker, som denne i november i fjor. Nå skal vegfresing få ned antall møteulykker og utforkjøringer på strekningen mellom Fremmerholen og Reiakvam. (Arkiv)
Foto: Staale Wattø
På E 39 i Brusdalen har det skjedd mange stygge ulykker, som denne i november i fjor. Nå skal vegfresing få ned antall møteulykker og utforkjøringer på strekningen mellom Fremmerholen og Reiakvam. (Arkiv) Foto: Staale Wattø

Vegfresing skal hindre møteulykker og utforkjøringer

Mobil: 93496482
Publisert: 09.09.2010 kl. 19:18
Endret: 09.09.2010 kl. 20:44

Førstkommende lørdag setter vegvesenet i gang med sikringsarbeid langs den 10 kilometer lange og til dels ulykkesutsatte strekningen mellom Fremmerholen og Reiakvam på E39 Brusdalsvegen.

Nytt

For første gang i Møre og Romsdal skal det freses riller ned i asfalten. Støyen som oppstår når man kjører over rillene sal advare bilister som ikke holder seg i kjørebanen.

- Vi har ikke prøvd dette her i distriktet før, men det er et sikringstiltak som er mye benyttet i andre deler av landet, sier seksjonsleder Håvard Parr Dimmen i Statens vegvesen.

Ulykkesutsatt

Målet er å gi bilistene en kraftig vekker dersom de er i ferd med å krysse midtstripen eller kjøre utfor vegen. På denne måten vil vegmyndighetene forsøke å få ned tallet på møteulykker og utforkjøringer som ofte har fått dødelig utfall på denne vegstrekningen.

- Fresingen skal skje like ved midtstripen og ute ved vegskuldra. Det kan ikke dokumenteres at tiltaket reduserer ulykker, men det vi vet er at avstanden mellom møtende biler blir større, og det i seg selv kan bidra til å redusere ulykker, sier Dimmen.

Bråk

Bilistene blir oppmerksomme på at de er ute av kurs ved at det blir et høyt støynivå inne i bilen når man kjører over rillene som freses ned i vegbanen.

- Vi har brukt tidligere brukt rillet vegmerking med lignende effekt, blant annet i Ålesundstunnelene. Forskjellen nå er at rillene freses ned i vegbanen. Dermed fører det kun til støy inne i bilen, og ikke utenfor. Vi har faktisk måttet fjerne rillet vegmerking flere steder fordi det har ført til for mye støy for de som bor i nærheten. Det problemet slipper vi nå, sier Dimmen.

Flere får riller

Seksjonslederen sier at teknikken som blir brukt i Brusdalen nå, er noe man kommer til å se mer og mer av på vegene i vårt distrikt i tiden som kommer.

På E39 i Brusdalen kjører det i gjennomsnitt 7400 kjøretøy i døgnet. Den relativt store trafikkmengden er, ifølge Dimmen, årsaken til at denne strekningen får det nye sikringstiltaket først.

Nattarbeid

Arbeidet starter førstkommende lørdag og vil vare en ukes tid.

- Vegarbeidet vil foregå på kveld og nattestid mellom 18 og 06, slik at trafikantene skal bli minst mulig berørt. Bilistene må imidlertid regne med korte stopp mens arbeidet pågår, sier byggeleder Jens Hamre Moe.

I tillegg til vegfresingen skal vegen merkes på nytt. Stripene skal bli bedre synlig i mørket og når vegbanen er våt.

Tror du tiltaket hjelper? Si din mening i kommentarfeltet.

Diskuter denne saken

Innsendt av runar aas 11.09.2010 22:28:38 Varsle!

kor mange sovner i forhold til ulykker grunnet dårlig veger..der dem nå vil skape enda mere dårlige veger og til fare for motorsykkler.
hva med å heller ryste opp vegene vi har her i ålesund ? i stan for å lage enda mere risting og humping.
ta blindheims tunellen og by sentrum,det er jo livsfarlig å ferdes der..å i ålesund sentrum kan en vell kalle det mildt sagt "bilrafting"
nei...ta nå og forbedre vegene i stan for å gjøre dem enda verre....staten børr nå ta litt av pengene vi har betalt inn 2 ganger til veger..og forbedre vegene her i ålesund ! der dem også nå truer med att vi skal betale en 3dje gang. (bomringer)

Innsendt av Hmmm 11.09.2010 11:32:08 Varsle!

Her må det mere enn risting til, lag midtdeler i stenden!!!!!

Innsendt av SivertSæterbø 10.09.2010 21:57:18 Varsle!

Har aldri sett at man freser spor i asfalten..... Derimot er det mange oppfinnsomme ideer gjennom å bygge opp/lime på tverrstripper som krysser hele kjørebanen. Disse kan være fra noen få til ganske mange og gjentar seg etter hver hundremeter eller mer...Har også sett riflete gule og hvitstriper men da mye bredere enn vanlig..... Ofte kan lyden ved å krysse disse linjene være ganske intens..

Forøvrig så finnes det ikke tvil om at mange i dag bruker trafikken til å ta sitt eget liv gjennom å ofte andres.. For å gjøre det må man være utrolig psykisk syk..

Er klar over at det var mindre trailertrafikk før, men ikke så lite at ingen skulle kollidere med en trailer. Men sannheten er at det før 1985-90 nesten ikke forekom kollisjoner mellom personbiler og trailere på tildels smalere veier. Og mens vi hadde mørke triste tunneler med dype grøfter og grove armeringsjern stikkende ut fra tunnelveggen, hadde vi nesten ikke tunnelulykker heller...

Så ja, jeg er enig i at et langt bedre psykisk helsevern kanskje hadde reddet flere liv i dag, enn gjennom enda flere generelle tiltak rettet direkte mot trafikkantene..

Innsendt av Oppgitt 10.09.2010 11:54:25 Varsle!

Desse rillene nedfrest i asfalten vil samle mye løsgrus,vegstøv som blir gjørme når det regne etc og vil skape mange farlige situasjoner for oss som kjører mc.At noen her kommenterer at dei er sopass ubehagelige under kryssing av midtlinje at folk vegrer seg for forbikjøringer er ikke noe pluss...-det er ofte i lange køer møteulykker skjer,ikkje når trafikken flyt normalt med muligheter for å komme seg forbi en bobil f.eks relativt problemfritt før kødannelse...

Innsendt av Per i Eksil 10.09.2010 15:52:22 Varsle!

Hva med å ta initiativet og ta en demonstrasjon ?
Still opp med MC i Storlomma MANDAG 13. kl 17:00, så tar vi en demonstrasjon MOT ROMLEFELT !!! ..og stenger veien...

Innsendt av Antall Drepte 10.09.2010 11:16:37 Varsle!

212 personer omkom i veitrafikkulykker i 2009. Dette er det laveste antallet siden 1954.

Mens antall omkomne bilpassasjerer økte fra 46 i 2008 til 48 i 2009, gikk antall drepte bilførere ned fra 123 til 95. Åtte personer omkom på lett motorsykkel i 2009, det høyeste registrerte antallet på 2000-tallet. Antall omkomne på tung motorsykkel gikk derimot betydelig ned, fra 28 i 2008 til 19 i 2009. Gjennomsnittet for siste tiårsperiode var 28 omkomne. For de andre trafikantgruppene var det små endringer.

Tallene på omkomne og skadde i trafikker går heldigvis ned. En omkommet eller skadd er selvfølgelig en for mye. Likevel virker det som om en ikke tar inn over seg at vi er på rett veg. En får nesten inntrykk av at tallene øker når en leser i aviser og hører eller ser på andre nyhetskanaler.

Et liv tapet er ett for mye uansett hvordan det skjer så sant det ikke er på naturlig vis.

Vi har også andre statistikker i Norge som f. eks selvmord. Rundt 550 personer begår hvert år selvmord i Norge. Antallet har vært om lag det samme siden 1994. Mao. omkommer over dobbelt så mange for egen hånd i Norge som det som omkommer i trafikken.

Når en samtidig antar at omtrent halvparten av de som omkommer i trafikken er selvmord økes dette tallet til ca 660. I trafikken reduseres det til drøye100 personer.

Samtidig vet en at omtrent halparten av disse 100 personene dør i ulykker der rus er involvert. Mao sitter en igjen med drøye 50 dødsfall som kan relateres til trafikale begreper som fart, uvettig kjøring, glatte vegbaner, uoppmerksomhet osv. mao 50 i trafikken sammenlignet med 660 selvmord.
Så kan en sammenligne med Mord:
I 2009 ble 29 personer drept av 27 gjerningsmenn. I 2008 ble 33 drept og i 2007 var antall drepte 32

Mao for 2009
550 Selvmord
100 selvmord i trafikken
50+ trafikkdrepte
50+ trafikkdrepte grunnet rus
29 Myrdet.

Spørsmålet jeg stiller meg i lys av ressursene som settes inn er: Hvor har vi potensialet til å kunne spare flest liv? Er det i trafikken der vi nå er nede på det en sammenlignet med andre områder har lave tall eller er det innenfor psykiatrien der selvmord og mord oppstår?

Slår en disse to kategoriene sammen er en oppe i omtrent 700 omkomne for 2009.

Jeg hilser alle tiltak som kan redusere antall drepte og skadde i Norge og i andre land. Mitt ønske er at en fra myndighetenes side kunne ha et mer overordnet og helhetlig bilde av hva som skjer i landet vår og prioritere innsats og ressurser utfra hvor en kan få størst virkning og ikke nødvendigvis utfra hvilke press eller faggrupper som "Hevder sin Rett"

Innsendt av til ettertanke 10.09.2010 12:02:01 Varsle!

Dette vil jeg kalle en interessant vinkling av saken, og mye av dette stemmer sikkert. Nå har ikke jeg kontrollert tallene, og du har ikke oppgitt noen kilde, men jeg antar at dette er tall vi finner på nett ved å google litt. Vil si dette var et bra og informativt innlegg, sammenligna med mye av det andre tullet man finner i kommentarfeltene på smp.no

De som er for "feige" til å ta livet sitt på egenhånd, og planter bilen sin i fronten på et vogntog, har nok en del av skylden for antall trafikkdrepte. Disse burde så klart fått hjelp fra staten/myndighetene før det kom så langt!! En ting er at de ender sitt eget liv, men hva med de andre som får livet ødelagt pga dette, og da spesielt sjåføren av vogntoget?

Til slutt, for å ta en litt fleipete, mindre seriøs vinkling: Kommer det en psykolås som alternativ til alkolås, for i hindre starting av bilen om du er psykisk ustabil? ;-)

Innsendt av Antall Drepte 10.09.2010 12:19:44 Varsle!

Takk for kommentar :-)

Jeg har tenkt over mismatchen en tid.
Faktatallene fant jeg på Statistisk sentralbyrå's sider. Sammenhengene fra andre tilsvarende kilder og fra presseinnlegg.

Burde jeg kanskje tatt med.

Innsendt av Per i Eksil 10.09.2010 09:10:53 Varsle!

Jeg bor på et slikt sted som HAR dette. Det er oppsiktsvekkende at de bruker penger på noe de IKKE KAN DOKUMENTERE EFFEKTEN AV...... Uansett - kan det ikke brukes penger på å oppgradere veien i stedet for å ødelegge ytterligere ? En ny utfordring nå er at disse "rillene" samler småstein og annen dritt. Blir litt mere steinsprutskader nå, og så skal dere jammen se at MC-ulykkene tar seg opp på strekningen - samtidig som at disse rillene ikke hjelper en i det hele tatt på ulykkene som er der i dag. DET ENESTE SOM HJELPER mtp møteulykker er midt-deler !!! Men veien er sikkert for smal for dette... Tror gjengen der oppe skulle hatt seg en tur sør-over og sett på E18 og E39 mellom Oslo og faktisk helt til Bergen.... Her er de inne på noe.. E39 i S&F og M&R er direkte pinlige.... IDIOTER som bruker penger på noe som ikke virker, men kanskje dette kan hjelpe til med og nå få dette dokumentert ?

Innsendt av ja til bedre veier 10.09.2010 14:09:28 Varsle!

På mange steder er veiene så slitt at det er djupe spor i kjørebana. Ved kraftig regn er det da så mye vann i spora, at man helst må kjøre utenfor disse..

Nå vil man da tydeligvis måtte velge mellom å riste i stykker bilen, eller ligge å "svømme" i vannet!

I tillegg hørte jeg på radioen at de vil senke hastighetene på mange ulykkesramma veistrekninger, så da blir det vel gjerne 70-sone gjennom Brusdalen?

I Sverige øker de fartsgrensene, og ulykkestallene blir redusert. Antar at dette er pga bedre flyt i trafikken, men så har jo de en langt bedre veistandard...

Innsendt av Snus Mumriken 10.09.2010 07:47:21 Varsle!

Så gjør vi det samme med innfartsveien inn til byen, og setter fartsgrensen OPP TIL 80 IGJEN. Ufattelig at den retteste og breieste veien som i tillegg er uten myke trafikkanter, har nedsatt fartsgrense. FORNUFT!!

Innsendt av hei hei 10.09.2010 07:02:01 Varsle!

det e vel å bra med nye sikringtilktak på den ulykkes belastende vegen,for å unngå møteulykkene.men statensvegvesenet burde gå i seg selv å finne ut hvor mange møteulykker som har vært på vegen siden 1990 å frem til nå i 2010,da gjelder det hele strekningen mellom ålesund sentrum til sjøholt.da finner de ut selv hvor mange ulykker det har vært,å hvor mang som har omkommet også.å da e konklusjonen at det som hjelper e en 4 felt vei fra ålesund til sjøholt....dermed ingen flere møteulykker.

Innsendt av Surkalpoeten 10.09.2010 08:44:20 Varsle!

Selfolgelig er 4felts veg den beste losningen. men det koster, sa da bruker man de billigste losningene. noe som har vert gjort i USA i flere 10 ar men bare pa mokkaveger som har liten trafikk. Men hva kan man vente i et fattig land?

Innsendt av Ole Johan 09.09.2010 23:55:08 Varsle!

Hvordan blir dette får de som kjører mc? fresing vil føre til asfaltkanter, du vil lett kunne skli og spore av/ miste kontrollen, og når det regner ute? fyller da disse feltene seg me vann?

Innsendt av Hmmm 11.09.2010 11:34:51 Varsle!

Det er ikke meningen å kjøre i fresingene, men på veien som ikke er frest. Jeg tror det kommer til å går kjempebra.

Innsendt av Fridtjof Lorentzen 09.09.2010 21:49:38 Varsle!

Disse nedfresa hulla forsvinner når vegskrapa har kjørt over, etter det har komt snø, noko som gjer arbeidet litt bortkastet vinterstid. Men veldi positivt med riller i midtbana. Nok av tullinger som ligger litt for langt over på motgående kjørefelt.

Innsendt av Trygg Trafikk 09.09.2010 21:49:28 Varsle!

Jeg er så oppgitt over og lese idiotiske tiltak som hjelper en liten stund.Hva med vinter ? Kan man ikke sette i gang og bygge 4 felt veger mellom byer i norge ? Hva er så for:**** vanskelig med et ? Fjell ? se på Østerike og Sveits,,der er fjell der! Penger ?Hvor mye koster et liv ? Mere dødsfall med 4 velt veg ? I Tysland har man samme dødlighet % vis pr innbygger som i norge ,æhm..man kan kjøre 200km i timen der.I Sverige er det halvparten i % pr innbygger som dør på veiene i forhold til Norge.Sett i gang og bygg nye og skikklige veger NÅ !

Innsendt av trygleif sande 09.09.2010 23:46:28 Varsle!

helt enig med deg

Innsendt av Ellingsøybygg 09.09.2010 21:39:00 Varsle!

Har bodd i Levanger i nåkken år å der har dem sånn vei"hakking" på deler av E6. Det e så effektivt at du skal jaggu me være bevistløs om du ikkje merke det. Å det e faktsik så mye støy og risting i bilen at en ikkje vil kjøre like ofte forbi heller, som også gjør at det da blir mindre fare for møteulykker. Så dette har jeg god tro på.

Innsendt av bahamas 09.09.2010 20:57:03 Varsle!

Kem som klare å sovne på dissa skabbete veiane her i landet da?

Innsendt av Janne Ny 09.09.2010 20:09:24 Varsle!

Håper disse rillene klarer å vekke rette vedkommende slik at veien blir oppgradert til å tåle trafikkmengden den er belastet med. Hvor mange må egentlig omkomme her før veien blir oppgradert? Hva er tallet? 20? 30? Hvor går grensen? Det lurer jeg på.

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Nyheter fra Sunnmørsposten - Nordvestlandets største avis ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.
Håvard Parr Dimmen, seksjonsleder i Statens vegvesen sier det er første gang de forsøker denne typen vegfresing i Møre og Romsdal. Foto: Turid Rogne

Kart

På forsiden nå

Silje inspirert av Japan

Stryning debuterar på møbelmessa i Stockholm. Les mer

Tøffelhelt i Mongolia

Se lydbildeserie og les reportasjen om Ingar Eide - om tro, tøfler og et vakkert, men nådeløst land. Les mer

Rekdal: – MÅ ha en målfarlig spiss

Sju mål på La Manga er ikke nok til at AaFK-treneren avblåser spissjakten. Les mer

Må velje mellom Eir (3) og arbeid

Reglane for å få pleiepengar er stramma inn. Les meir 4 kommentarer