Transportplan. I den intense dragkampen som pågår i regjeringen om Nasjonal Transportplan blir nå E39 og Stad skipstunnel forsøkt satt opp mot hverandre i et spill der Senterpartiet risikerer bli sittende med svarteper.

Sunnmørsposten har snakket med en flere Ap og Senterparti folk. I Senterpartiet vil de ikke bekrefte at de er utsatt for utpressing fra Ap.

Men de bekrefter at økningene i de økonomiske rammene sannsynligvis vil bli mellom 40 og 45 prosent som følge av at Ap nekter å gå lengre. Et økning Senterpartiet mener er for lavt.

Ufravikelig krav

De bekrefter også at det fra Aps og Finansdepartementets side framsettes som et ufravikelig krav at alle prosjekter som skal med i den nye transportplanen må det finnes rom for innenfor disse rammene. Det er helt utelukket at noen prosjekter tas ut og får en egen bevilgning. Det gjelder E39, intercity på Østlandet, eller skipstunnelen for den saks skyld.

Det er i dette spillet at E39 gjennom Sogn og Fjordane settes opp mot skipstunnelen i den samla rammen til Sogn og Fjordane.

Følg smp.no på Facebook

Presses til rimelig E39-løsning

Enkelt sagt er kravet fra Ap at Senterpartiet må gå for den rimeligste løsningen for E39 gjennom fylket.

Gjør de det kan Ap være villig til å legge skipstunnelen inn som et prosjekt i siste halvdel av den nye 10-års planen. Det vi si en gang mellom 2018 og 2023.

Konkret dreier det seg den delen av E39 i Nordfjord som har fått merkelappen Gloppen S-en. Det innebærer at E39 skal gå gjennom Kviven og over til Eid og Gloppen med bru over Nordfjorden.

Dette er traseen Senterpartiet vi ha istedenfor for at vegen går gjennom Kviven til Stryn, videre over Utvikfjellet og til Byrkjelo. Gloppen S-en medfører 20 minutter lengre kjøretid og koster ifølge veivesenets tall rundt 500 millioner kroner ekstra.

Dette er en trasé som Ap i fylkestinget i Sogn og Fjordane har gått imot.

Bakgrunn: LO-lederen inn i kampen for skipstunnelRegjeringsparti sammen om skipstunnelForskere slakter Stad skipstunnel

Prestisje for Sp

Senterpartiet derimot har lagt mye politiske prestisje i å få stamveien her. Gloppen og Eid er to av de sterkeste Sp-kommunene i fylket.

Tidligere samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa var, mens hun var statsråd, flere ganger på besøk og gjennomførte møter for å få dette trasévalget på plass. Sps støtte til Kvivsveien satte også som betingelse at E39 skulle svinge vestover i fylket.

Navarsete tapte kampen om Nordfjord sykehus og har neppe råd til å tape kampen om at E39 skal gå innom Eid.

Dragkampen om rammene for transportplanene er nå helt oppe på partiledernivå i regjeringen. Dermed er også Navarsete direkte involvert i prosessene.

– Ingen kommentar

Politisk rådgiver til Navarsete i Kommunaldepartementet, Anja Kristin Salte Hjelseth, er av den oppfatning at dette skal ikke partilederen kommentere.

– Liv Signe er akkurat nå på et fly. Men dette skal hun ikke kommentere.

– Men dette er en strid om prosjekter og trasévalg som pågår i partilederens hjemfylke. Det er saker hun kjenner meget godt?

– Det blir helt feil av henne å kommentere pågående forhandlinger. Du får ringe statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet. Det er han som jobber med transportplanen, sier Hjelseth.

– Ingen kobling

Lars Erik Bartnes avviser at det er en kobling mellom disse to prosjektene. Mer vil han ikke si.

–Jeg har aldri opplevd en kobling mellom E39 og Stad skipstunnel.

–Men de skal finansieres innen samme økonomiske rammen. Er ikke det kobling nok?

–Jeg kommenterer ikke rammene i planen og jeg kommenterer ikke enkeltprosjekt. Vi er dessuten ennå ikke ferdige med NTP, sier Bartnes.

Presset. Sp-leder Liv Signe Navarsete blir forsøkt presset til å prioritere mellom E39 trasé og Stad skipstunnel.
Kamp. Hengebru mellom Anda og Lota er et alternativ dersom Senterpartiet får gjennomslag for at E39 skal svinge innom Eid og Gloppen.
Ramme. Alle samferdselsprosjekt skal betales innenfor rammene i transportplanen, er beskjeden fra statsminister Jens Stoltenberg.