Både Selje-ordfører Ottar Nygård og Vanylven-ordfører Jan Helgøy er helt overstrømmende i sin glede over at Stad skipstunnel nå etter alle solemerker kommer.

- Dette er en stor dag for alle vestlendinger og alle nordmenn, og hele næringskjeden av smått og stort på hele kysten, sier Nygård.

Han fikk et jublende besøk av sin kollega i Vanylven da Sunnmørsposten var på tråden.

- Her kommer Jan Helgøy, gratulerer med dagen! Du har aldri fått en klem av meg før, men  det skal du sannelig få i dag, hører vi gjennom telefonen.

Les også: Gir en milliard til skipstunnelen

Les også: - Nå må flagget heises

Helikopter lander

Jan Helgøy har aldri gitt opp Stad skipstunnel, selv ikke da partifelle Kjell Magne Bondevik ledet landet og sviktet prosjektet.

På beslutningens store dag er det bare jubel.

- Karin, kona mi, har lurt på om jeg ville tåle en slik dag. Hun mente jeg kanskje måtte ha bly i skoene for ikke å lette, forteller Vanylven-ordføreren, mens TV 2 lander med helikopter for å snakke med ham og Selje-ordfører Ottar Nygård.

Flagget til topps

Helgøy har nesten ikke våget å tro at dagen skulle komme.

- Jeg klarer ikke å tro at det har skjedd! Det er helt eventyrlig, nesten som et flomlys over Vanylven og Selje!

Han var rask med å oppfylle en lovnad han har gitt seg selv: Når beslutningen om skipstunnel kom, skulle flagget skulle til topps, om det så var midt på natta.

- Trodde du at nyheten skulle komme så fort?

- Vi hatt et par professorale dødsdommer i det siste. Etter hvert har de fleste forstått at dette er det største og beste prosjektet som kan løfte fram hele kysten, Vestlandet og norsk sjøfarts- og fiskerinæring. Dette vil skape ny begeistring. Næringsutviklingen vil øke, og selve prosjektet har en egenverdi som overgår alle andre prosjekter.

Les også: Hurtigrutekaptein: - Blir voldsom attraksjon

Les også: Verdens første skipstunnel på Stad

Fullfinansiert

Helgøy mener det var selve tyngdeloven som gjorde utslaget.

- Mange personer har mobilisert og gjort en voldsom innsats for å løfte fram tunnelen. Sunnmørsposten har vært en seig og god støttespiller. Nå blir det konkurranse om å heie fram tunnelen.

- Er det for seint å starte bygging i 2018?

- Med én milliard i dag og de 200 millionene som er avsatt i Nasjonal transportplan tidligere, er skipstunnelen i realiteten fullfinansiert. Prosjektet vil få god gli fram til høstens valg. Politikere fra alle parti kommer til å kappes om å bryte målsnora. Jeg tror ikke det blir nødvendig å vente med byggestart til 2018.

Flertallsregjering

- Hvor forpliktende er Nasjonal transportplan, når alle tiltak står og faller med konkrete løyvinger over statsbudsjettene?

- Det er et dokument som legges fram av en flertallsregjering, og som vil bli forsterket av et enstemmig storting. Nå følger kvalitetssikringen KS 2, sammen med forpliktende anbudsinnbydelser. Da er det bare å starte.

KrF-politikeren mener bygging av Stad skipstunnel er en av de mest strategiske og fornuftige beslutningene denne regjeringen har gjort. Først nå blir Norge samlet, mener han.

- Stortingspolitikerne Svein Gjelseth og Else May Botten har begge gjort en stor jobb for å få på plass kunnskap om skipstunnelen. De har fått fram stor entusiasme og begeistring, ikke minst på den andre siden av landet, sier Helgøy.

Betydd mye

Selje-ordfører Nygård mener mange års iherdig og faktabasert innsats fra mange enkeltpersoner, har ført fram til den gledelige beslutningen er kommet. Han fram hever særlig Jan Helgøy og Per Sævik.

- Jan Helgøy har aldri gitt opp. Han har beholdt sin egen entusiasme og optimisme i alle år, og gjort at vi andre også har beholdt entusiasme og tro.

Om Per Sævik sier Nygård at det var svært viktig å få han med på laget.

- Ja, det har betydd svært mye. Da vi spurte om han ville bli med, sa vi til han at vi skulle påta oss mye av alt annet, bare vi fikk med hans profil og seriøse tyngde. Vi er utrolig glad for at han ble med.

Nygård mener skipstunnelen bør bygges tidligst mulig. Han viser til en Sintef-undersøkelse som viser at desto før tunnelen, til større blir samfunnsnytten.

- Det alle flotteste er de muligheter som åpner seg for reiselivet og alt annet næringsliv. I tillegg kommer den effekten skipstunnelen vil ha for selve folkesjela. Vi vil få en voldsom knoppskyting på begge sider av tunnelen.

Skipstunnelen gjennom Stadlandet åpner for sammenhengende hurtigbåtrute gjennom fire fylker på Vestlandet. Åpningen skal være stor nok til at også hurtigrutene kan passere.
- Jeg klarer ikke å tro at det har skjedd! sier Jan Helgøy, ordfører i Vanylven. Foto: Helge Gloppen