Onsdag kunngjorde bransjeorganisasjonen Cruise Norway at 2,5 millioner gjester var innom Norge med cruiseskip i fjor.

Geiranger har blitt den 9. største anløpshavna i Nord-Europa, og anløpslisten i år viser at det blir dager med både fem og seks skip i verdensarvfjorden.

Det betyr mye penger i kassa – gjestene sto for en verdiskaping på 4,4 milliarder i Norge i fjor – men også at det blir stadig trangere om opplevelsene i den «uberørte» norske naturen.

Nysgjerrig på hvilke crusieskip som kommer i dag? Sjekk Cruiseguiden her.

Maksgrense

Direktør Wenche Nygård Eeg i Cruise Norway AS er stolt over de positive tallene, men er fullt klar over at det finnes begrensninger.

– Er man i ferd med å nå en smertegrense?

– Faktisk er det nå slik at 90 prosent av havnene har satt en maksgrense på antall passasjerer per dag. Det ser vi på som et stort framskritt, for det er noe rederiene absolutt etterspør. Geiranger og Hellesylt har satt en samlet grense på 8.000 gjester og opp til fem skip per dag, forteller Nygård Eeg.

Det er både antall guider, busser og tilgjengelige utflukter og opplevelser som setter besøkstaket.

Ålesund, som ikke kommer inn på lista over de 20 største cruisehavnene i Nord-Europa, men er i sterk vekst, har satt omtrent samme besøksgrense.

– Og så er det jo opp til havnene selv å passe på at de håndhever dette. Vi bruker disse tallene aktivt overfor rederiene, sier Nygård Eeg.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland her

– God plass

Forrige onsdag var det rekordbesøk i Ålesund, og både Hellebroa og Fjellstua fikk merke trøkket. Bente Saxon i Destinasjon Ålesund & Sunnmøre sier at de forsøker å unngå opphopninger av anløp, og å spre gjestene på flest mulig utflukter.

– Forringer det opplevelsen å gå i kø rundt i byen?

– For Ålesund sin del er det nesten motsatt, vi trenger jo folk i byen. De dagene det ikke er båter innom kan det være langt mellom folk i sentrum. Kaikapasiteten er også med på å regulere hva vi er i stand til å ta imot, så det blir sjelden et problem, sier Saxon.

At sesongen blir stadig lengre, hjelper også på å fordele trøkket. I år er det til og med anløp på lille julaften i Ålesund. Da legger «Black Watch» til kai.