Fylkesordfører Jon Aasen blir valgt til medlem i Jernbaneforum Dovrebanen Nord.

Utvikle jernbanen

Gunn Berit Gjerde blir vara. Møre og Romsdal vil arbeide for å beholde og utvikle Raumabanen, men like viktig vil det være å utvikle jernbanen gjennom Gudbrandsdalen. Dersom et framtidig lyntog blir lagt til Østerdalen, vil kystfylket Møre og Romsdal bli satt utenfor for godt.

- Dersom vi skal vær med i dette forumet, må vi ha et klart mandat fra fylkestinget om hva vi skal arbeide for, sa Gunn Berit Gjerde (V) da saken ble drøftet i fylkesutvalget tirsdag.

Hun tror de andre fylkene i forumet vil ha med Møre og Romsdal på grunn av det aktive næringslivet.

Intercity-tog

Oppland fylkeskommune arbeider for å få Intercity-tog til Lillehammer.

Oddbjørn Vatne (Sp) tror ikke man har allierte i Trøndelags-fylkene.

Sør-Trøndelag arbeider like gjerne for at framtidig lyntog skal gå gjennom Østerdalen.

Frank Sve mener man må slutte å snakke om lyntog, som han hevder er lagt til side for lenge siden på grunn av økonomi.

Han støtter utvikling av Raumabanen og dobbeltspor i Gudbrandsdalen.

- Lyntog er ikke lagt mer til side enn at Høyre har programfestet at det skal utredes, sa Gunn Berit Gjerde.

I invitasjonen til å bli med i det nye forumet står det blant annet at Jernbaneforum Dovrebanen Nord har som overordnet formål å fremme deltakernes interesser knyttet til jernbanetransport på Dovrebanen og Raumabanen, dvs. fra Lillehammer i sør og til Åndalsnes og Trondheim i nord.

- Forumet skal ta opp saker relevante for Dovre- og Raumabanen, og bidra til en høyest mulig nasjonal prioritering av utbygging og drift på banene.