Det er ikke bare kunder av banker som fra tid til annen kan få svindel-epost der folk blir bedt om å oppgi passord, kontonummer og andre sensitive opplysninger.

Arnfinn Larsen fra Ålesund har e-postkonto i selskapet Tafjord Marked. Søndag kveld åpna han en mail der han fikk beskjed om å oppgi brukernavn og passord til epostkontoen, «for å unngå nedleggelse av kontoen din», som det stod.

I emnet stod det «Kontrollere / Oppgradering webmail Tafjord Marked AS».

Se også: Test din egen ID-sikkerhet (ekstern lenke)

Lurte litt

– Jeg er fullt oppmerksom at det er blitt advart i mange sammenhenger mot svindel. Jeg lurte likevel et øyeblikk på hvordan jeg skulle håndtere det. Men jeg syntes det var noe rart med mailen, så jeg lot være, forteller Larsen.

Etter at han mandag formiddag tok kontakt med kundesenteret på Tafjord, tok han også kontakt med Sunnmørsposten for å advare andre mot å gå i fella.

Tafjord Marked har i dag fått flere henvendelser fra kunder som har lurt på hva de skulle gjøre. Tafjord har kunnet bekrefte at det er svindel.

Følgsmp.no på Facebook

Virus

Markedssjef Harald Nøstdahl forteller til Sunnmørsposten at det nok er et virus på datamaskinen til en av Tafjords e-postkunder som står bak.

– Hva kan dere gjøre som e-posttilbyder?

– Våre dataprogram leter etter avsendere med unormalt antall e-poster over en periode. Etter et visst antall e-poster legger vårt system automatkiosk inn ordet SPAM i emnefeltet. Mange falske e-poster havner dermed rett i spamfilteret og blir ikke engang oppdaga av mottakeren. Men de som mottar mail før dette slår inn, får ingen varsel fra oss.

Merforbrukerstoff på smp.no

Stengt etter nær 500 e-poster

Arnfinn Larsen fra Ålesund var blant dem som ikke fikk et slikt varsel.

– Men i dette tilfellet ble det etter hvert sendt ut så mange mailer at systemet vårt automatisk stengte avsenderkontoen. Kontoen ble stengt etter 470 e-poster.

Slike angrep med falske e-poster skjer såpass ofte at Tafjord mener det ikke er hensiktsmessig å advare kundene i e-post. For dersom alle Tafjords kunder skal advares hver gang, blir i praksis også Tafjord spammer, mener Nøstdahl.

– Vi har lagt oss på ei aktiv linje der vi i omtrent annenhvert kundemagasin advarer mot falske e-poster. Når vi oppdager slikt, legger vi også ut en påminnelse på nettsiden vår, som i dette tilfellet, svarer Nøstdahl.

Lesflere næringslivsnyheter på smp.no

Ikke nok

Tafjord-kunde Arnfinn Larsen synes det er et akseptabelt svar. Men i tillegg ber han om at Tafjord i det minste én gang sender ut e-post med advarsel.

– Så vidt jeg husker har jeg ikke fått slik e-post noen gang. Jeg mener de kunne sende ut en påminnelse i det minste én gang, eller en gang i året, med en klar advarsel om at slike ting kan forekomme, sier Olsen.

Harald Nøstdahl er markedsdirektør i Tafjord Marked. Foto: Kari Løken, Tafjord Marked