Lasteskipet «Conberria» - på veg med sement fra Brevik i Telemark til Spjelkavik, gikk onsdag kveld på grunn nært Stabben fyr, om lag to kilometer vest av Florø.

Arbeidet med å få lasteskipet av grunna er utsatt i påvente av høgvann.

– Det vil trolig bli gjort et forsøk rundt klokka 13, sier skipper Per Bergmann om bord i redningsskøyta «Halfdan Grieg» til smp.no.

Ikke rusmistanke

Årsaken til grunnstøtinga er foreløpig ikke kjent, men politiet vil etterforske hendelsesforløpet.

– Vi har hatt folk om bord og det er ingen mistanke om alkoholpåvirkning, sier politioverbetjent Bjarte Engevik ved Flora politistasjon til smp.no.

Politiet vil undersøke videre hva som har skjedd for å finne ut om det er begått brudd på sjøfartsloven.

Tok inn vann

Operasjonsleder Einar Vereide ved Sogn og Fjordane politidistrikt sa ved 22.30-tida til NRK Sogn og Fjordane at lastebåten tok inn vann.

–  Men det virker som de har kontroll. Et Sea King-helikopter er i lufta, men det er mest for å sondere i forhold til eventuell lekkasje. En slepebåt er på stedet, og en større er på veg, sa Vereide til NRK.

Nei til evakuering

Hovedredningssentralen Sør-Norge (HRS) fikk melding om grunnstøtinga klokka 21.35.

- Det ble satt i gang en redningsaksjon, og med bakgrunn i at skipet tok inn vann, fikk kapteinen tilbud om å evakuere, sier redningsleder Stein-Jarle Langvik til smp.no ved 01.30-tida, natt til torsdag.

Ingen skadd

Om bord i «Conberria» var det ifølge redningslederen 13 personer.

- Elleve filippinere og to nordmenn. Ingen av disse kom til skade under grunnstøtinga, og med pumper på plass for å fjerne vann, mente kapteinen det var trygt å bli værende - og takka derfor nei til tilbudet om evakuering, forteller han videre.

– Trolig ikke utslipp

Redningsskøyta «Halfdan Grieg« og slepebåtene «Boa Heimdal» og «Statt Aardal» deltok alle under redningsaksjonen, og ei stund var også passasjerbåten «Fjordskyss» ute hos havaristen.

En dykker har vært nede for å se på skadene på skroget.

– Vi har vært nede med dykker, men dette ga oss ikke klare svar. Skipet står etter alt å dømme på de største skadene. Der vi fikk sett var der ikke synlige hull, sier skipperen på redningsskøyta.

Han mener det er liten sannsynlighet for skadelige utslipp.

– Det er lagt ut en liten oljelense bak båten, men det er ikke en gang oljefilm å se her. Dette sammen med at grunnstøtingen skjedde framme i skroget, gjør vi vi ikke frykter for eksempel oljeutslipp, sier Bergmann.

Går jevnlig mellom Ålesund og Brevik

Lasteskipet «Conberria» er 107 meter langt og 15 meter bredt, og går jevnlig mellom Ålesund og Brevik. Skipet seiler under flagget til Marshalløyene.