Det er et belgiskbasert investeringsselskap, NXMH, som nå kjøper 100 prosent av aksjene. Bak dette selskapet står et sørkoreansk familieselskap, NXC.

– Etter en lang og grundig prosess, har vi kommet til at selskapet trenger en annen eier enn familien Stokke slik at selskapet kan utvikle seg best mulig i framtida. For Stokke AS er det ikke noe valg å sakke farten, og eierskapet skal ikke stå i veien for selskapet, sier Rune Stokke til Sunnmørsposten.

Flere interessenter

Ifølge Rune Stokke og administrerende direktør Tomas Settevik har det vært flere interessenter, både industrielle og finansielle – og hovedsakelig internasjonale.

Stokke engasjerte tidlig i år investeringsbanken Goldman Sachs for å vurdere ulike strategiske muligheter for Stokke.

– Vi har sett på hvem vi tror er best for at selskapet skal utvikle seg best mulig i framtida – både når det gjelder ressurser, risikovilje og kompetanse. Den nye kjøperen deler vår visjon om å utvikle Stokke til å bli en ledende merkevare og leverandør globalt av barneutstyr, sier de.

God forhandlingsposisjon

De vil ikke gå ut med salgsbeløpet. Bloomberg har tidligere i år vurdert verdien på selskapet til rundt tre milliarder kroner.

– Men Stokke har ikke vært i en situasjon der vi har vært nødt til å selge. Selskapet har også gått bra, og da har vi vært i en sterk forhandlingsposisjon. Vi er rimelig godt fornøyd, sier Rune Stokke.

Satsing på møbler og utstyr til barn og småbarnsforeldre har vært en ubetinget suksess. Selskapet har økt både omsetning og resultat de senere årene. I fjor hadde Stokke AS driftsinntekter på i overkant av en milliard kroner, og et resultat før skatt på 172 millioner kroner. Resultatet blir i år minst like bra ifølge Rune Stokke. Driftsresultat før avskrivninger, EBITDA, lå i 2011 og 2012 på henholdsvis 179 og 193 millioner kroner.

Viktig kunnskap

Kjøperen skal også ha betydelige industrielle muskler, deriblant god markedskunnskap om Asia, inkludert Kina, og delvis også USA. Dette er markeder Stokke AS ønsker å vokse videre i ifølge styreleder i Stokke AS, Wilhelm Mohn.

Kunnskap om e-handel og digital markedsføring er også en av styrkene til kjøperen, påpeker Stokke og Settevik.

– Kjøperen ønsker å bygge videre på Stokke slik som selskapet er i dag – med de produktene og utviklingskompetansen som er i selskapet. De deler vår visjon, kjerneverdier og strategiske planer for Stokke, noe som har vært viktig for oss, sier de.

Videre planer

Stokke skal bestå som selvstendig selskap, og det skal ikke være planer om å endre lokalisering eller ledelse.

Selv regner Rune Stokke med å nå være ute av selskapet.

– Det er litt vemodig, jeg har jobbet i selskapet i over tjue år. Nå skal familien begynne å tenke oss litt om hva vi skal gjøre med verdiene vi får realisert, men vi skal ikke gjøre noe overilt, sier Rune Stokke. Selve transaksjonen vil skje over nyttår.

Les nyheter fra næringslivet på smp.no

<strong>STOLSUKSESS:</strong> Konserndirektør for innovasjon og marketing, Marianne Strand og administrerende direktør Tomas Settevik med Stokkes Tripp Trapp-stol som det snart er solgt ni millioner eksemplar av verden over. Stolen er designet av Peter Opsvik. Arkivfoto: Terje Engås