En av dem er lektor Andreas Holmstrøm i Fagerlia. Han er opprinnelig svensk, men etter to år som bosatt på Vigra med familien er det bare et utenlandsk tonefall i sunnmørsdialekten.

– Jeg ble overrasket da jeg ble bedt om å være med på idédugnaden, sier han.

Forklaringen tror han er at han snakket med ministeren da han var her for et par uker siden, men han representerte Sverige i matematikkolympiaden, og gjorde det middels.

Det er ett av regjeringens viktigste mål å øke matematikkprestasjonene til norske elever, og å skape en ny kultur for realfag i skolen.

– Røe Isaksen sa det er viktig å hjelpe fram jentene, men mitt inntrykk er at det er guttene som trenger det mest, sier Andreas Holmstrøm.

Han driver undervisning på internett for 20 ungdomsskoleelever i Møre og Romsdal som vil prøve seg på pensum i videregående. Han deltar også i ekstra matematikkopplæring ved Kolvikbakken ungdomsskole, og ønsker tilskudd fra kommunen slik at elevene ved de andre ungdomsskolene kan få dette tilbudet.

– Om du bare skriver ett poeng i saken, er det viktigst at du får med at alle bør få tilbud om ekstra, sier han.

Dagens skole har knappe ressurser, og det blir satset en del på å hjelpe folk på alle trinn som står svakt. Men lite for å gjøre flinke enda flinkere.

– Et spørsmål er om vi går bort fra enhetsskolen dersom noen får ekstra ressurser, sier han som også er inne på at folk som skal bli ingeniører eller lærere trenger mer matematikk enn folk som arbeider med andre ting. Den avanserte industrien på Sunnmøre trenger sterke folk i realfag.

Andreas Holmstrøm stiller spørsmål om det er rett at norsk skole opp til videregående er nesten fri for algebra. Algebra er språket en bruker til å løse kompliserte problemstillinger.

Andre deltakere i gruppen er lærer Sigbjørn Hals i Måløy videregående som vant Holmboeprisen for tre år siden, og professor Gro Amdam i USA som er fra Molde.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har bedt om forslag til ny kultur for realfag. ARKIVFOTO: STAALE WATTØ