Se illustrasjoner over for hvilken løsning Hafast jobber med

Reaksjonene er positive fra næringslivet etter at regjeringa mandag avslørte hvilken trasé de velger for en framtidig ferjefri E39 gjennom Møre og Romsdal.

Fasiten ble å krysse Storfjorden lengst ute med Hafast-prosjektet mellom Hareid og Sula, Møreaksen over Romsdalsfjorden og hengebru over Halsafjorden.

Følg smp.no på Facebook

– Seier for næringslivet

Regiondirektør Torill Ytreberg i Møre og Romsdal er godt fornøyd med valgene: – Dette vil bety enormt for næringslivet i hele regionen, sier hun til smp.no.

Norsk Industri sier seg også fornøyd og betegner valget av Hafast som en viktig seier for næringslivet på Søre Sunnmøre.

Nesvik jubla for søre

Også parlamentarisk leder i Fremskrittspartiet, Harald Tom Nesvik, gleder seg til å se hva det nye vegsambandet vil gjøre med industrien og næringslivet på søre Sunnmøre.

– Jeg gleder meg virkelig til å se hva av næringsvirksomhet og innovasjon som kommer ut av dette sambandet. Jeg tror ingeniørene nede på søre vil sitte kvelder og netter for å finne teknologiske løsninger. Dette kommer til å bli kanon, jubler Nesvik.

– Den eneste negative i dag er at han Idar (Ulstein, døde i april 2012, journ. anm.) ikke fikk være her i dag og oppleve dette, sa Nesvik.

Hafast-leder Kjell Sandli kunne fortelle at Gunvor Ulstein, datter av Idar og styreleiar i Hafast, gråt da hun fikk nyheten.

Vil ha vegen på plass innen 6-8 år

Administrerende direktør Ståle Rasmussen i Kleven Maritime hadde hastverk med å komme i gang etter han ble kjent med avgjørelsen, og mente ambisjonen bør være å ha vegen på plass innen 6-8 år.

Hafast-leder Kjell Sandli er på sin side forberedt på å være tålmodig.

– Konsulenten vår antyder 3-4 år på prosjektering og tre års bygging. Det er mye som skal på plass, sa han til smp.no etter avgjørelsen mandag kveld.

Ikke konkrete løfter

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ville overfor smp.no ikke være konkret i sine løfter om friske planleggingsmidler for E39-strekningene i Møre og Romsdal

Regjeringa sa i sin pressemelding at konkrete tiltak skulle vurderes sammen med behandlingen av Nasjonal Transportplan for perioden 2018 til 2027.

Når du tror du ferjefri E39 kan stå på plass? Bruk kommentarfeltet !

Alt om E39-valget: Hafast-leder: – Ei pen smørje som skal på plassSamferdselsministeren: Derfor ble Hafast valgtKommentar: Framtidsvegen E39Kleven-sjef: – Vegen bør på plass innan 6-8 år Hareid-ordførar: – Tirsdag er flaggdagNesvik: – Regjeringa velger HafastDette var E39-alternativene

Harald Tom Nesvik og Helge Orten (t.v.) fra regjeringspartiene Frp og Høyre hadde fått oppdraget med å fortelle om regjeringas beslutning for ferjefri E39-trase gjennom Møre og Romsdal. Foto: Morten Hjertø