Det mener Hafast-leder Kjell Sandli, som også er daglig leder i Bytunnelen AS. Selskapet vil bygge Borgundfjordtunnelen fra Vedde til Gåseidvika.

– Både Hareid kommune og Sula kommune er enige om hvor tilførselsvegene for Hafast skal gå. På Sulasiden er det foreslått at man benytter dagens fv. 61 og at man ved Mauseidvåg gir trafikantene sørfra muligheten enten å fortsette på fv. 61 over Vegsundbrua, eller å svinge av på et samband som er under planlegging; Veddemarktunnelen. Den skal gå fra Mauseid til Veddevika og deretter i den planlagte Borgundfjordtunnelen til Gåseidvika, sier Sandli.

Viktig del

Han mener Borgundfjordtunnelen og Veddemarkstunnelen vil bli meget viktige deler av sambandet Hareidlandet–Ålesund.

Hafast

Når det gjelder Hareid fastlandssamband mener han det er viktig å komme i dialog med vegmyndighetene for å sikre at man sammen begynner i riktig ende og med de riktige oppgavene.

Møreaksen

Styret i Hareid fastlandssamband vil også følge Møreaksen sitt arbeid med å utrede en finansieringsmodell som kan involvere private aktører, en såkalt OPS-modell. Forhåpentligvis vil en slik modell kunne bruke på flere samband, også Hafast.

Det er derfor grunnlag for å si at skal Hafast bli gryteklar med oppstart innen 2020, sier han.

Daglig leder Kjell Sandli i Bytunnelen - og Hafast.