- Med den kompetansen og erfaringen som losbåtførerne har tror jeg de vil være attraktive på arbeidsmarkedet og ha gode muligheter til å finne seg nye jobber, sier kystdirektør Kirsti Slotsvik.- Det vil bli store endringer for kystens voktere, fastslo Slotsvik da hun presenterte planene for en ny lostjeneste på en pressekonferanse på Tjuvholmen i Oslo.Det første grepet hun er pålagt å gjennomføre er å konkurranseutsette tilbringertjenesten for losene. Det betyr at i alt 24 losbåter og 115 båtførere blir overflødige.  Slotsvik er spent på hvilke rederier som blir med i anbudskonkurransen.- Det er vel sannsynlig at Redningsselskapet er interessert i denne typen oppgaver. I tillegg ser jeg for meg at selskap som i dag driver med skyssbåttjenester kan være interessert. Det blir spennende å se, påpeker hun.Må spare

I første runde er Slotsvik pålagt å spare 22.5 millioner korner innenfor lostjenesten. Losvirksomheten blir i dag finansiert gjennom gebyrer rederiene betaler. Det har lenge vært et ønske fra skipsfarten å få ned kostnadene tilknyttet lostjenestene. Den nye regjeringen med kommer her rederiene i møte.- Vår oppgave er å sørge for at vi bruker de midlene som blir stilt til rådighet på en meste mulig effektiv måten. En innsparing på 22,5 millioner på et totalbudsjett 720 millioner kroner høres kanskje ikke så mye ut, men vi ser nå også andre muligheter til å effektivisere tjenestene vi leverer, sier Slotsvik.Det gjør at både tallet på trafikksentraler og losformidlingsentraler kan bli redusert. I dag operer Kystverket fem døgnbemanna trafikksentraler som overvåker den mest trafikkerte delen av kysten. I tillegg har lostjenesten ikke mindre enn tre sentraler som formidler lostjenestene til skipstrafikken.- I den videre prosessen nå vil vi se på organiseringen av disse sentralene. Vi mener det er mer å hente på effektiviserer våre tjenester, sier Slotsvik.Utdanner egne folk

Det som nå skjer innen skipsfarten er at behovet for lostjenester blir stadig mindre som følge av at flere rederier utdanner sine navigatører slik at de får det som kalles farledsbevis. Det gjør at de kan gå uten los i områder som til nå har vært lospliktige. - Denne ordningen ble innført i 2011 og har vist seg å fungere veldig bra. Denne ordningen vil derfor bli utvidet ytterligere, sier Slotsvik.I sum betyr det at los yrket ikke ligger an til å bli noen stor vekstnæring i årene som kommer.- Vi har i dag 290 loser. Det vil bli færre, uten at vi trenger gå til oppsigelser. Alderssammensettingen er slik at vi vil ha en jevn naturlig avgang.  Samtidig er vi forsiktige med å ta i aspiranter, påpeker Slotsvik.

Uvitende

Tillitsmann for losbåtførerne i Ålesund, Fredrik Synes, sier til smp.no at de er ukjent med innholdet i Kystverkets planer.

- Vi har ikke fått den informasjonen som dere sitter på, selv om vi har forsøkt i hele dag. Det er ikke klart for oss i dag hvilke konsekvenser dette vil få, sier Synes.

Losbåtførerne vil bruke de neste dagene på å få oversikt over situasjonen og mulige utfall.