Problemet er at prosjektet allerede er vraket av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Reve har ingen god forklaring på hvorfor de fortsatt har brukt tall for det alternativet i den rykende ferske rapporten om lønnsomheten i fjordkryssingene langs E39.

– Jeg kjenner ikke detaljene i dette, men vi har lagt til grunn en krysning Solavågen – Festøy, sier Reve.Han presenterte i går rapporten på BI i Oslo. Den er laget på oppdrag fra Statens vegvesen.

Sør vinner

Konklusjonen er at Rogfast, som er fjordkrysningen mellom Stavanger og Haugesund, er den klar mest lønnsomme regnet i form av næringsøkonomiske gevinster. Som nummer to kommer Bjønnafjorden som er krysningen mellom Haugesund og Bergen. Hakk i hæl følger altså Fefast som den tredje mest lønnsomme fjordkrysningen på E39.

I modellen til Reve er det lagt inne en investeringskostnad på 8 milliarder kroner. Dette skal gi en økt verdiskapning i sunnmørsregionen på rundt tre milliarder per år.

– Dette er et konservativt anslag, sier Reve.

- Møreaksen mindre lønnsom

Problemet er at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen allerede har gitt beskjed om at regjeringen vil bygge Hafast. Her er anslagene fra vegvesenet på over 20 milliarder kroner. Hva det betyr for lønnsomheten gir ikke rapporten noe svar på.

Den viser derimot at Møreaksen er et mindre lønnsomt prosjekt enn å krysse Storfjorden. Men også Møreaksen kommer ut med et klart pluss. Det antydes en økt verdiskapning på 1,2 milliarder årlig.Det klart minst lønnsomme prosjektet i Møre og Romsdal er kryssing av Halsafjorden. Det er den fjordkrysningen langs hele E39 som gir minst merverdi i beregningen fra arbeidsgruppen på BI.

Den store taperne er likevel Sogn og Fjordane.

Reve-rapporten legger til grunn indre linje gjennom fylket, men ingen av fjordkrysningene gir særlig næringsøkonomiske gevinster, fastslås det i rapporten.

Hyller rapporten

- Det er dette vi har prøvd å peke på i en årrekke. Samfunnsøkonomisk må en kunne bygge veg etter moderne prinsipper, sier Fefast-leder Paul Kristian Hovden.

Han sier at han ikke er negativ til Hafast isolert sett som prosjekt, men mener at det blir en dårligere nasjonal stamveg enn Fefast.

- Flere rapporter har konkludert ulikt, og tidligere bygget man veger som skulle innom alle bygdetun. Men de siste tiårene har en flyttet hovedvegen ut av sentrum og den modellen er mer framtidsøkonomisk, mener Hovden, som naturligvis er Fefast-forkjemper.

<strong>Rapport:</strong> BI-professor Torger Reve mener ferjefri E39 er lønnsomt.