De fem første månedene i fjor var tallet 635 «nederlandske» overnattinger.

Femdoblingen gleder leder i Destinasjon Ålesund og Sunnmøre, Geir Steinar Vik.

– Nederland har nå blitt vårt nest største utenlandsmarked, etter Storbritannia, og det er liten tvil om at direkteruta mellom Amsterdam og Ålesund har vært utslagsgivende her, sier Vik.

Hotell

Det man nå ser er at nederlendere tar inn på hotell i stedet for å komme i bobiler.

– Det er veldig mye langweekender, og veksten har vært god gjennom vinteren og våren, og fortsatt inn i sommeren, sier Vik.

Han tror på en enda større vekst fremover.

– Vi kjører nå store kampanjer i Nederland gjennom hele året, og vi hadde en veldig suksessfull stand under Tall Ships Race i nederlandske Harlingen for to uker siden. Den ser vi effekt av allerede, sier Vik.

Fint, men dyrt

Ekteparet Jos og Anette Kappè er to nederlendere som har lagt ferien til Ålesund og Norge. De er strålende fornøyd med oppholdet.

– Vi var på Sunnmøre for 15 år siden, og nå er vi tilbake, det blir ikke like lenge til vi kommer neste gang, sier de to.

De er fullt klare over at det går en direkterute mellom Amsterdam og Ålesund, men denne gang valgte de å kjøre sjøl.

– Det gjorde vi for at vi skal være her i tre uker og reise rundt for å oppleve ting, men det er helt klart at vi vil vurdere å fly neste gang, i alle fall for en langweekend, sier de to.

– Hvorfor tror dere at så mange nederlendere velger Sunnmøre som sin feriedestinasjon?

– Se deg rundt da. Fjell, fjord og sjø, det er jo alt man kan ønske seg, sier Jos, og legger til at fjellskoene de har med til Sunnmøre blir hyppig brukt.

Det eneste negative de har å komme med er prisnivået i Norge.

– Det merkes godt at prisene generelt er rundt 30 prosent høyere enn i Nederland, men etter en uke i strålende vær og fantastiske omgivelser, så er det glemt, det er helt greit at det er dyrt når det er så fantastisk.

Turistsjef Geir Steinar Vik i Ålesund kan glede seg over en femdobling på overnattingsdøgn fra nederlendere.