Det er en måned siden Tresfjordbrua åpna med folkefest og statsminister Erna Solberg til stede. Eksportvegen til Oslo er blitt et kvarter kortere. Men i flere bygder har de nå blitt inneklemt mellom to bommer.

Tresfjorden

– De som skal inn i Tresfjorden, og ikke har brikke, må nå betale full pris for en bro de ikke benytter seg av, skriver stortingsrepresentant Else-May Botten (A) i et skriftlige spørsmålet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– I valgkampen besøkte statsråden kommunen, og det ble da sådd tvil om det ville bli en bompengeløsning rundt Tresfjorden. Dette er eksportvegen E136, noe som tilsier at det er mye gjennomgangstrafikk på strekningen. Vil statsråden gjøre endringer i bompengeinnkrevingen slik at de som ikke bruker broen unngår å betale bompenger? spør Botten.

Vågstranda

Hun spør også etter er en ordning for de som bor på Vågstranda og Hjelvik med postnummer 6387.

– Dette dreier seg om ei lita bygd som er inneklemt mellom to bommer, og det eneste servicetilbudet i bygda er en lite butikk som eies av bygdefolket selv, skriver Botten.

De som pendler daglig gjennom bommen på Vågstrandtunnellen har fått høye kostnader, og kjøring til og fra fritidsaktiviteter vil også bli dyrt. Og skal de til Tresfjorden, vil det også koste.

– Ved kommunevalget i 2015 måtte befolkningen kjøre til Måndalen for å stemme. Med dagens løsning må de betale bompenger for å gjøre sin borgerplikt. Det må betales 42 kr i bompenger om de kjører mot Åndalsnes, og 90 kr om de kjører til kommunesenteret Vestnes – uten brikke, skriver Botten videre.

Hun legger til at dagens ordning gir 50 prosent rabatt om de har brikke, men da må det betales et forskudd på 6.000 kroner, noe som også må gjøres to ganger i året.

Ketil Solvik-Olsen Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix