Sunnmørsposten har fått tilsendt en oversikt over alle påløpte kostnader for Nordøyvegen, fra oppstart og fram til i dag. Beløpene er inkludert mva., men ikke indeksregulert. Tallene viser at prosjektet så langt har kostet 111 millioner.

Se hele oversikten her nederst i saken.

Nå står prosjektet i fare for å skrotes. I begynnelsen av mars kom avslaget fra Vegdirektoratet: De tre undersjøiske tunnelene er for bratte, og oppfyller ikke sikkerhetskrava i den nye tunnelforskriften.

Arkeologi til 40 millioner

– Dette viser kostnader vi har brukt på å utarbeide reguleringsplan, byggeplanlegging og prosjektering av Nordøyvegen, sier Marianne Nerø, prosjektleder for hos Statens vegvesen.

Blant annet har 40 millioner gått til arkeologiske undersøkelser og utgravinger.

Nordøyvegen: Slik er traseen for Nordøyvegen planlagt. Illustrasjon: Statens vegvesen

– I områdene som blir berørt viste det seg å være behov for omfattende arkeologiske utgravinger. Det er Vitenskapsmuseet i Bergen som har foretatt disse, sier prosjektlederen.

Stor stab

I tillegg har det blitt utført grunnboringer og kartlegging av fjell og forhold der tunnelene skulle gå, og undersøkelser for fundamentering der det er skal bygges bru.

30 millioner har gått til intern byggeledelse og prosjektering.

– Dette er reine timer som er brukt på prosjektet, og styring av konsulenter. Det er en stor stab i sving, sier Nerø.

Utgiftene hos vegvesenet løper ennå.

– Vi har en bestilling fra fylkeskommunen på å bygge Nordøyvegen. Foreløpig er ikke den endra, sier Nærø.

Hubro til 20 millioner

Frank Sve skal lede delegasjonen som skal jobbe for å få Vegdirektoratet til å ombestemme seg.

– Dette er et stort prosjekt til over tre milliarder. Da er det enorme kostnader knyttet til prosjektering. Desto viktigere er det at sånne penger ikke blir bortkasta, sier Sve.

– Storsamfunnet har et ansvar for at så mye penger ikke skal være brukt forgjeves, før Vegdirektoratet kommer ett minutt på tolv med en slik beskjed, sier fylkespolitikeren.

Han mener det har vært nødvendig å bruke så mye penger.

– Å bygge broer og tunneler krever omfattende arbeid for å sjekke grunnforhold, sier han.

– Det er blant annet brukt 20 millioner på en hubro. Det måtte prosjekteres en tunnel forbi reiret, og det kosta oss ganske mye.

Bedt om møte

– Med all kvalitetssikringen som har vært gjort, burde ikke noen ha oppdaga dette før?

– Det er ingen som burde oppdaga dette. For absolutt alle instanser har vært inne og godkjent og bekreftet prosjektet, sier Sve.

– Nå har vi bedt om et møte med Vegdirektoratet, og så tar vi saka der ifra.

Vegdirektoratet har imidlertid tidligere uttalt at avgjørelsen ikke kan ankes.