Formannskapet i Vestnes trakk mandag en sak som gjaldt takst og rabattsystem for bompenger på E136 Tresfjordbrua og Vågstrandtunnelen.

Bakgrunnen er en misforståelse om hva slags løsning som skulle gjelde for bilister som skulle til Tresfjord.

Gjør som flere enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook

Misforståelse

De fleste har inntil nylig har trodd at de som skulle til Tresfjord ville kunne kjøre fram og tilbake forbi bom nummer 1 gratis så mye de orket - og videre også forbi bom to gratis, så fremt denne passeringa skjedde minimum én time etter den første.

Men: I forslaget som var lagt fram for behandling var forutsetninga at alle måtte ha autopassbrikke. Hvis ikke må også de som skal til Tresfjord betale.

– Må finne en ordning

– Som ordfører tenker jeg at: Slik kan det ikke være. I dagens teknologiske samfunn må det være mulig å finne en ordning for dette, sier Vestnes-ordfører Geir Inge Lien til Sunnmørsposten etter møtet.

Les også: Folkevandring til TresfjordbruaLes også: Vil koste 126 kroner å passere

Nå blir saken i stedet lagt fram for styret i Eksportvegen AS denne uka, som vil komme med et forslag til løsning.

Deretter skal både Vestnes, Rauma og Møre og Romsdal fylkeskommune uttalte seg - før samferdselsdepartementet tar den endelige avgjørelsen.

– Jeg har snakka med daglig leder i Eksportvegen, som opplyser at Statens vegvesen ikke har noe i mot at denne saken blir forsøkt løst. Dette er spesielt viktig for næringslivet og turistbesøket, og jeg har tro på at vi skal finne en løsning, sier Lien.

Næringslivet reagerte

Næringslivet har reagert kraftig på bompengeforslaget og Bygdebladet har skrevet flere saker om problemstillingen forrige uke.

– Dette er toppen av frekkhet. Det vil være det samme som å ta inngangsbillett av besøkende som vil til Tresfjord, sier butikksjef Rigmor Olsen på Spar-butikken, til avisa.

Les flere nyheter fra Nordre på smp.no

– Dette forslaget vil få negative konsekvenser for all næringsvirksomhet i Tresfjord, sier Stein Inge Sylte på Tresfjord Landbruk og Fritid til Bygdebladet.